Podíl českých kamionů na mýtném klesá

kamion iveco

kamion ivecoI přes květnové státní svátky, které letos vyšly na pracovní dny, se květen 2012 stal druhým nejlepším měsícem v historii mýta. „Český mýtný systém v uplynulém měsíci kamionům předepsal 765 milionů korun,“ říká David Čermák, generální ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.

Meziročně jde pouze o šestiprocentní nárůst, statistiku ale ovlivňuje rozložení četných svátečních dnů. „Růst mýta je nižší také díky ekologickému efektu, kdy dlouhodobé zvýhodňování emisně nejčistších kamionů vedlo dopravce k obměně vozového parku. I proto letos můžeme očekávat celoroční výběr mýta do 9 miliard korun,“ dodává šéf ŘSD.

Statistiky za uplynulé období letošního roku o tom, jak se na platbách mýta podílí kamiony z jednotlivých zemí, potvrzují dlouhodobé trendy. Stále dominují Češi s 56 procenty, ale od zavedení mýta jejich podíl pomalu klesá. Druhou pozici si drží slovenská vozidla, která po poklesech v předchozích letech hlásí opět nárůst na bezmála 13 procent. Klesá také podíl maďarských (6 %) nebo německých (5 %) kamionů. Stále více na mýtném v tuzemsku platí Poláci a Rumuni. V prvém případě je to už každý desátý kamion, rumunských dopravců pak 5 procent. Desítku uzavírají Bulharsko, Litva, Srbsko a Rakousko.

Podle Karla Feixe, ředitele společnosti Kapsch, která české mýto provozuje, může být za růstem podílu balkánských nebo polských dopravců fakt, že nabízí nižší ceny za dopravované zboží, a jsou tak více využíváni i západoevropskými firmami. „Disponují levnější pracovní silou i levnější naftou, proto se jim snáze konkuruje dopravcům z Česka nebo Německa,“ říká Karel Feix. Další možný důvod nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA: „Země jako je Německo, Česko nebo Slovensko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou EURO V, a přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů,“ vysvětluje Martin Felix.