Trendem je prodávat lépe vybavené vozy za nižší cenu

zbynek_janecek_opel

zbynek_janecek_opelSilný tlak na úspory je cítit na celém trhu firemních vozidel, říká Zbyněk Janeček, Opel Fleet Manager CZ, SK.

Jak pociťuje nebo nepociťuje Opel v  České republice krizi v  automobilovém průmyslu?

Značka Opel zaznamenala v  roce 2011 silný nárůst prodejů a  tuto laťku se nám letos nejspíše nepodaří udržet. Je nicméně pozitivní, že po slabším začátku v prvním čtvrtletí letošního roku došlo po realizaci akčního plánu k  významnému nárůstu a  výsledek roku 2012 tak nakonec bude s  loňským rokem srovnatelný. Specificky ve  firemních prodejích zaznamenáváme silný tlak na úspory, což se projevuje jednak snižováním obnovovaného množství vozů (např. kvůli propouštění), tak silným tlakem na pořizovací cenu vozidel. Řešením jsou samozřejmě akvizice, kde se nám letos docela dařilo.

Dlouhodobou otázkou je rozlišení soukromých a  firemních prodejů v České republice. Jediným klíčem k  rozdělení je registrace na  IČO, ale tyto údaje slouží zatím pouze importérům. Jste pro jejich zveřejňování?

Ve statistikách SDA lze zjistit, zda jsou prodeje realizovány na IČO nebo na fyzickou osobu. Podrobnější informace by byly vhodné, např. očištění od leasingů privátních osob nebo oficiální statistiky prodejů automobilů do  3,5 t přes operativní leasing, i když to je možná otázka na ČLFA. V obecné rovině jsme určitě pro transparentní zveřejňování maxima informací, které umožňuje zákon.

Kdo je pro vás firemní zákazník?

Prostřednictvím fleetového programu Opel jsou realizovány prakticky všechny prodeje zákazníkům mající IČO, ale také prodeje definovaným skupinám osob bez IČO, např. VIP, profesní skupiny, držitelé ZTP, speciální zaměstnanecké programy, aj. Interně tak přes fleetové prodejní programy prodáme o cca 10% více vozů, než by napovídaly statistiky firemních prodejů SDA.

Pozorujete za  posledních několik let vývoj v  preferencích firemních zákazníků?

Pocitově bych uvedl, že trendem je prodávat lépe vybavené vozidla za  celkově nižší cenu. Samotný tlak na cenu je na jednu stranu extrémní, na druhou pochopitelný a odrazem volné soutěže. Vyšší výbava je dána legislativními požadavky a  pokračující standardizací dříve příplatkové výbavy.

Jak si vedou ve firemních prodejích vaše dva hlavní modely Astra a Insignia?

Schopnost nabídnout tyto atraktivní, cenově dostupné, ale také spolehlivé a  ve  smyslu provozních nákladů levné vozy je silná konkurenční výhoda. Tvoří jádro fleetových prodejů. Astra rodinu navíc doplnil designový sedan, který je jinak rozměry silnou alternativou modelu Škoda Octavia.

Od  které novinky si toho nejvíc slibujete?

Z  fleetového pohledu určitě facelift Insignie, který přijde ve třetím čtvrtletí roku 2013. Velkou výzvou a objemovou šancí je uvedení malého SUV Mokka. Já osobně se velmi těším na uvedení kabrioletu Cascada, který bez nadsázky považuji za jeden z  nejkrásnějších modelů, které kdy Opel uvedl na trh.

Poslední dobou se také diskutuje téma různých alternativních pohonů, jaká jev tomto směru strategie Opelu?

Opel, resp. koncern GM, je leadrem v  oblasti alternativní pohonů. Ampera je výjimečná svým konceptem elektromobilu s  prodlouženým dojezdem, který na rozdíl od ostatních automobilů fakticky nesnižuje uživatelský komfort a  zároveň garantuje ekologický provoz. Kromě Ampery, která vybojovala prestižní evropský titul „Automobil roku“, nabízíme 3 modely na CNG a prakticky celou modelovou škálu osobních vozů na LPG. Vše samozřejmě se standardní plnou zárukou výrobce. Který, příp. zda některý z těchto směrů v  budoucnu převáží, je otázkou.