TEST: Nissan Navara – Obojživelník

Nissan Navara

Nissan NavaraNissan Navara je klasickým terénním pick-upem, který se nezalekne silnice ani náročnějšího terénu. Je to poctivý pracant s drsným image, který naposledy představil přepracovaný motor a civilizovanější kabinu.

Pokud bych měl úvod tohoto testu maximálně zjednodušit, musel bych si vystačit s tvrzením, že model Navara je vlastně Pathfinderem s korbou. Tím je řečeno hodně a patrné je to hned na první pohled. Oči spočívají na robustní přední kapotě s charakteristickou maskou a dominantním logem automobilky, velkých rozměrech vozu a nepřehlédnutelně dlouhém rozvoru. Své si na tomto místě odříkají i rozměrná vnější zpětná zrcátka nebo masivní střešní nosič, který se pyšní nosností až 100 kg.

Přívětivý off-road
Nissan NavaraKdo by se však už při pohledu na masivní automobil zalekl jeho případného užití v běžném provozu, později by se asi hodně divil. Pohyb v přeplněných městských ulicích, manévrování v úzkých uličkách i běžné cestování po vedlejších silnicích zvládá navara bez nejmenších problémů, k čemuž ji napomáhá pomalý převod řízení, velký rejd, skvělý výhled z vozu a vlastně celkové chování a ovládání podobné tomu z běžných osobních vozů.
Podobnou charakteristiku lze zmínit i u útrob vozu. Samozřejmostí je šplhání na výše uložená sedadla, zde již ale vše odpovídá standardu. Přístrojová deska a vlastně celá přední část útrob vozu jsou znovu totožné s pathfinderem. Přístrojový štít je maximálně jednoduchý a tedy i přehledný. Ostatně stejně jako přepínání pohonu, které probíhá jedním otočným ovladačem a lze vybírat standardně z pohonu zadní nápravy, pohonu 4×4 přiřazením pohonu předních kol nebo dalším otočením aktivovat redukční převodovku či uzamknout zadní diferenciál.
Řidič navary si navíc nebude stěžovat ani na nedostatek prostoru. Toho je vpředu přehršel. Poněkud složitější situace vládne na zadní třímístné lavici, která poskytuje na jedné straně dost místa, na druhé však ne zrovna komfortní polohu. Přesto zde lze i delší cesty zvládat bez většího úsilí a navíc je třeba mít na paměti fakt, že jde ve své podstatě stále o pracovní nástroj. Navíc pokud zrovna není třeba převážet více osob, lze sklopením opěradla či vyklopením celé zadní lavice získat dodatečný prostor pro převoz nákladu.

Pracovní nástroj
Nissan NavaraPrimárně je však pro převoz nákladu připravena rozměrná korba, která měří na délku 1611 mm, na šířku 1560 mm a mezi podběhy nabídne 1130 mm. Navara uveze zatížení až 845 kg a jak jsem naťukl již v úvodu, nezalekne se ani náročnějšího terénu. Připraven je pohon 4×4, solidní nájezdové úhly či klasický žebřinový rám, který vpředu doplňují  nápravy s vinutými pružinami a vzadu s klasickými listovými pery.
Pojetí podvozku odpovídají i jízdní vlastnosti vozu, takže pokud se vydáte na cestu s nezatíženou zádí a zvolíte rychlejší tempo po rozbité silnici, je třeba si připravit na klasické odskakování zadní nápravy. Naopak v nižších rychlostech se budete při jízdě po rozbité silnici či zdolávání kanálů a retardérů jen potichounku usmívat.
Za dobrou náladu se navíc zasadí i modernizovaný motor 2.5D s výkonem rovných 140 Nm a výrazným točivým momentem 450 Nm. Agregát sice po prvním nastartování promluví klasickým dieselovým klapotem, který však poměrně brzo ustane a vnímat už pak budete pouze mohutný zátah a nečekanou dynamiku vozu. K jeho snadnému ovládání napomůže i přesné řazení šestistupňového manuálu. Dobrou zprávou je i dobrá spotřeba této kombinace, která na konci našeho testu znamenala hodnotu 8,5 litru. Ve městě jsme s navarou jezdili kolem desítky, na dálnici za devět a mimo město i za sedm litrů.
Cena Nissanu Navara s výkonným motorem 2.5D ve verzi Double Cab začíná na 763 667 Kč bez DPH, ale díky bohaté dostupné výbavě klidně vzroste i o dalších dvě stě tisíc korun. Navaru lze pořídit ve třech stupních výbavy plus vrcholné variantě určené pro nejsilnější třílitrový turbodiesel. Dostupné jsou i takové vymoženosti jako duální klimatizace, navigační systém s dotykovou obrazovkou a HDD úložištěm, parkovací kamera či tempomat a vyhřívání sedadel. Zkrátka výbava hodna standardního osobního auta vyšší kategorie.

 

Technické údaje: Nissan Navara 2.5D M/T Double Cab

Cena od: 763 667 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika: řadový vznětový čtyřválec
Maximální výkon: 140 kW/3600 ot./min.
Maximální točivý moment: 450 Nm/2000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA:
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení: 11,1 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 10,7/7,1/8,4 l/100 km
Emise CO2: 222 g/km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška: 5396/1848/1783 mm
Délka nákladového prostoru: 1611 mm
Šířka nákladového prostoru: 1560 mm
Pohotovostní hmotnost: 1960 kg
Užitečná hmotnost: 845 kg

MANÉVROVACÍ SCHOPNOSTI
Světlá výška: 216 mm
Přední nájezdový úhel: 32°
Zadní nájezdový úhel: 18,5°
Maximální boční náklon: 49,8°

DALŠÍ MOTORIZACE
3.0D V6 (170 kW)

{gallery}stories/automobil_ve_firme/Nissan_Navara{/gallery}