Odkládat opravu firemního auta se nevyplatí

Správci vozových parků mohou ušetřit velké peníze a zvýšit zbytkovou hodnotu automobilů tím, že nebudou odkládat jejich opravy, ukázal to průzkum společnosti ACIS .

V současnosti podniky obvykle nakupují automobily formou operativního leasingu. Po 3 až 6 letech je potom mění za nové. Na vozech se za dobu provozu téměř vždy podepíše náročný provoz – vůz je plný škrábanců, oděrek a jiných šrámů. Málo který fleet manažer ale tato drobná poškození na vozech nechává průběžně či před koncem smlouvy opravit, čímž klesá jejich hodnota. Při následném vrácení automobilu leasingové společnosti pak zbytečně přichází o velké peníze.

Leasingové společnosti totiž poškozené části vozu většinou neopravují, ale vyměňují za nové. Názornou ukázkou může být následující příklad: oprava drobného poškození čelního skla stojí většinou několik stokorun, ale jeho výměna, zvláště pak pokud je vůz vybavený dešťovým senzorem nebo radarem, může přijít i na desetitisíce. Zejména velké podniky s početnými firemními flotilami potom mohou ušetřit velké peníze.

Podle společnosti ACIS má 40 % firemních vozů na konci leasingu poškozená kola z lehkých slitin, 30% má oděrky na karoserii, pětina má nějakým způsobem poškozený nárazník, každý desátý firemní vůz má poškozené čelní okno a 5% z nich vyžaduje nějaké opravy interiéru.
Graham O Neill, generální ředitel společnosti ACIS, řekl: „Tato drobná poškození vozu sice nijak nevadí jeho normálnímu fungování, pokud se je ale firma rozhodne prodat nebo vyměnit za jiný, dostanou za něj méně peněz. Leasingové společnosti totiž chtějí zpět auta v co nejlepším stavu a ani běžný zákazník se o otlučená auta příliš nezajímá.“

Správci firemních vozových parků by tak měli svěřené vozy udržovat v co nejlepší kondici, což znamená operativně opravovat tato drobná poškození. Opravy sice také něco stojí, ale v dlouhodobém horizontu jim to může přinést velké úspory.

Podniky by také měly věnovat velkou pozornost kontrolám zaměstnanců, kteří firemní automobily používají. Auto, se kterým jezdil šetrný řidič, bývá v daleko lepším stavu než to, se kterým jezdil člověk držící se hesla „z cizího krev neteče“ a to stojí firmu opět peníze navíc. Otlučený vůz ve špatném technickém stavu má daleko nižší zůstatkovou hodnotu, než zachovalý vůz s minimálním opotřebením.