FLOTILA – Firmy se v příštím roce chystají na nákup vozů

nakup

nakupSedm z deseti firem plánuje na příští rok nákup nových vozidel. Vyplývá to z naší ankety, které se zúčastnilo téměř 400 firem s vozovým parkem přesahujícím pět automobilů.

Průzkum provedený naší redakcí proběhl na širokém vzorku 391 firem, které odpovídaly na dva jednoduché dotazy, a sice jestli plánují v příštím roce nákup či jakoukoliv jinou formu pořízení nových vozů a budou-li při jejích výběru přemýšlet o některém z dostupných alternativních pohonů. Zatímco na první dotaz odpovědělo hned 73 % respondentů kladně, tedy že počítají s nákupem nových vozů během roku 2014, pouze 8 % respondentů bude v tomto případě o alternativním pohonu pouze přemýšlet a pouhá 2 % s takovými vozy do flotily jasně počítají. Z tohoto pohledu správce vozových parků nejvíce zaujal pohon na LPG a CNG, pouze ve třech případech přichází na řada hybridní pohon kombinující spalovací agregát s elektromotorem. V případě pohonu na zemní plyn se však může výrobcům blýskat na lepší časy. „Velmi rádi bychom CNG vyzkoušeli, ovšem čekáme na zařazení tohoto pohonu u továrních modelů Škoda. Model Citigo nás zatím neoslovil svou koncepcí, čekáme na větší auta,“ vysvětluje Ondřej Jičínský ze společnosti IZOMAT Praha. A pozitivní zkušenost připojuje Pavel Šorm, jednatel společnosti Chocogastro: „Po dobré zkušenosti s vozidlem VW Caddy 2.0 Ecofuel právě s pohonem na CNG zvažuji průběžnou obměnu celého osobního vozového parku za vozidla z koncernu VW, případně Opel na toto alternativní palivo.“ 

kliceZajímavější než zájem o alternativní paliva je ale i samotný výsledek průzkumu. Ten kromě již zmíněného ukázal, že pořídit více než pět nových vozů se z dotazovaných chystá hned 70 % firem, přičemž 20 % z nich chystá obnovu 20 a více aut. 5 % z těchto firem se navíc chystá na obnovu 50 a více vozů. S jedním z největších tendrů se do statistiky hlásí i Česká pošta, která bude pokračovat ve své již započaté obnově rozsáhlého autoparku: „Česká pošta chystá na konec roku obří tendr na pořízení 300 osobních a 1500 užitkových aut. Předpokládáme jejich dodání v roce 2014. Součástí bude i nákup aut na pohon CNG,“ říká pro náš magazín Marta Selicharová z oddělení komunikace České pošty. 

Část obnovy firemních autoparků v roce 2014 samozřejmě vychází z nastaveného koloběhu v jednotlivých firmách, z uzavřených leasingových smluv a z Car Policy jednotlivých firem. Velká část především malých a středně velkých firem ovšem plánuje nákup nových vozů mimo dopředu nastavený harmonogram. „Zákazníci využívající operativní leasing obměňují vozidla dle plánu obnovy a v tomto kontextu trendy neindikují žádné zásadní změny. Existují tendence jak pro zvyšování efektivity vozidel formou zeštíhlení fleetu firmy, současně ale dochází k nárůstu počtu klientů využívajících některou z forem operativního leasingu. Sledujeme rostoucí trend využívání full service služeb od firem střední velikosti,“ popisuje aktuální trend Ivo Ščuka, ředitel Full Service leasing společnosti ČSOB Leasing a k tématu alternativního paliva dodává: „Omezení daná dojezdem a hustota pokrytí sítě tankovacích stanic prozatím pravděpodobně stále omezují aktivní poptávku po alternativních vozidlech. Dopad alternativního pohonu na TCO jak z pohledu servisních nákladů tak zůstatkové hodnoty vozidel přitom částečně stírá výhodnost ceny pohonných hmot. I když je alternativním pohonům v poslední době věnována velká publicita, nepozorujeme zatím zásadní vliv na objemy objednávek vozidel.“