Ne s každým hybridem lze ušetřit

Dle aktuálních průzkumů je zřejmé, že zdaleka ne každý hybridní vůz nabídne firmám levnější provoz v porovnání se standardním automobilem spalujícím pouze klasická paliva.

Jen 13 ze 33 zkoumaných hybridních vozidel má nižší celkové náklady na vlastnictví automobilu (TCO) ve srovnání s jejich protějšky s pouze benzínovými nebo naftovými motory. Oproti roku 2012 se ve studii vydané letos sice počet hybridů s levnějším provozem zvýšil o 2 (v roce 2012 to bylo 11 vozidel ze zkoumaných 33), část finančně rentabilních hybridů ale klesla z 44 % na 39 %.

Společnosti Vincentric při porovnání TCO sleduje následující provozní náklady automobilů: odpisy a financování, poplatky a daně, ceny pohonných hmot, sazby pojištění a náklady na údržbu a opravy. Po vzájemném srovnání vykázaly některé ze 13 hybridů nižší náklady na vlastnictví až o 4700 dolarů (v přepočtu 94 tis. Kč) ve srovnání s jejich benzínem poháněnými variantami.

Celkově se ale ukázalo, že pokud by zkoumané hybridy nějaký správce firemního vozového parku nakoupil do firemní flotily a provozoval je po dobu pěti let, TCO bude oproti vozům s konvenčním pohonem vyšší v průměru o 1.338 dolarů (cca 23 760 Kč), v případě ročního nájezdu 23 tis. km.
„Jak automobilky přicházejí se stále novými hybridními modely, zejména fleetoví manažeři se snaží hledat vozidla, jejichž provoz je v porovnání s konvenčně poháněnými automobily levnější. Testy ale ukázaly, že více než polovina hybridů má vyšší náklady na vlastnictví v pětiletém horizontu. Ne vždy se tak nákup hybridního vozu jeví jako výhodný. Je také důležité brát v potaz dopad zástavby hybridního ústrojí na vlastnosti daného automobilu,“ řekl David Wurster, prezident společnosti Vincentric.

V ČR jsou hybridní vozidla ve flotilách výjimkou. Jejich většímu rozšíření brání hlavně vysoká cena vozidel, vysoká cena baterií a jejich nízká životnost i kapacita. Firmy stále v drtivé většině nakupují především vozy s naftovým motorem. Podle serveru www.petrol.cz bylo v loňském roce v Česku zaregistrováno 174 009 nových vozů. Z toho 55,8 % s benzínovým motorem a 41,4 % s dieselem. Letos v únoru už bylo z 10,5 tisíce zaregistrovaných nových aut 55 % na benzin a 43 % na naftu.