Podle průzkumu agentury Brake má s mikrospánkem za volantem zkušenost téměř polovina firemních řidičů.

Celkem bylo osloveno 10 tisíc dotazovaných z celé Evropy. Jeden ze 14 řidičů přiznal, že za volantem pravidelně usíná, polovina z účastníků průzkumu si v minulosti před dlouhou služební cestou nedopřála více než pět hodin spánku, což podle odborníků pro kvalitní odpočinek nestačí.

“Skutečnost, že tolik řidičů postihuje za volantem mikrospánek, je alarmující. Mnozí z nich si navíc jakékoliv riziko nepřipouštějí. Usínání za volantem je velmi nebezpečné a může zapříčinit vážnou dopravní nehodu, je proto nutné vyvinout maximální úsilí k řešení tohoto problému,“ prohlásila Julie Townsend z agentury Brake.
Mnoho řidičů je mylně přesvědčeno, že zvládnou stovky kilometrů za volantem bez zastavení. Ve skutečnosti je ale nutné se před cestou dobře vyspat a dávat si pravidelné přestávky po dvou až třech hodinách jízdy. Jedině tak můžete být při řízení opravdu soustředění.
Průzkum také ukázal, že řidiči bourají v důsledku únavy daleko častěji ve dne než v noci.

Mikrospánek obvykle trvá od dvou do 30 sekund, což znamená, že vozidlo může bez kontroly řidiče ujet velkou vzdálenost. Mezi varovné příznaky krátkodobého usnutí za volantem patří: potíže s koncentrací, zívání, těžká oční víčka a uvolněné krční a obličejové svaly.

Pro řidiče, kteří nejsou zvyklí jezdit na dlouhé vzdálenosti, jsou právě tyto dálkové jízdy velmi rizikové. Nejkritičtější potom bývá posledních několik desítek kilometrů. Většinou už velmi unavený řidič nechce zastavit, protože ho tlačí čas, nebo protože prostě nechce cestu na místo dále protahovat, a tím vystavuje sebe i ostatní účastníky silničního provozu velkému riziku. Pro každého by mělo být prioritou pravidlo, že je lepší do cíle dojet později, než-li tam nedojet vůbec.

S udržením koncentrace může pomoci také vypití kávy nebo nějakého energetického nápoje, jedná se ale pouze o krátkodobé řešení. Dalším řešení může být krátká přestávka na občerstvení, případně procházku. Pokud ale při jízdě stále cítíte silnou únavu, nejlepším řešením je na bezpečném místě zastavit a odpočinout si.