TEST: BMW i3 – Elektrický závoďák

BMW i3

BMW i3BMW i3 je prémiovka se vším všudy a milovníky elektropohonu musí nadchnout. Auto bylo od začátku vyvíjeno jako elektromobil, což je při jízdě jednoznačně znát.

Nebylo by to BMW, aby u své novinky přišlo s polovičatým řešením nebo nedotaženým konceptem. BMW i3 bylo od samého počátku vyvíjeno jako plnohodnotný elektromobil a s jinou alternativou ani nebylo počítáno. Kromě toho se na voze vyřádili jak designéři, tak ekologicky smýšlející inženýři mnichovské automobilky. V automobilu nalezneme jak vlákna z bambusu či konopí, tak i materiály vzešlé z recyklace PET lahví a využito bylo i pravé ovčí vlny. V kontrastu s tím vším je potom jedinečná finesa v podobě karbonového rámu, jehož výroba probíhá v zámoří.

Auto z budoucnosti
BMW i3Už první pohled na „í-trojku“ musí každého upozornit na to, že tohle není obyčejné auto, ba ani obyčejné BMW. Tohle auto vypadá futuristicky jako žádné jiné a jeho originalitě nahrává i dvoubarevné lakování karoserie či netradiční rozměry kol. Devatenáctky s pneumatikami o šířce pouhých 155 milimetrů jinde také nenajdete.
Pokud zvenku auto vypadá zajímavě, ještě více okázalosti nalezneme uvnitř. Zde se designéři opravdu vyřádili. Usednutí do vozu vás v nadsázce posouvá o několik desítek let do budoucnosti, soudě alespoň dle známých vizí režisérů kultovních sci-fi. Faktem je, že k podobnému vozu tento styl patří a udělal na mne nemalý dojem. Jelikož jsme ale u BMW, je třeba stále počítat i se skvělým zpracováním a jedinečnou kvalitou všech materiálů. Impozantní dojem tak kazí jen malé ergonomické přehmaty, mezi které patří třeba nešikovně umístěné startovací tlačítko, na které se krkolomně probojováváte skrz věnec volantu či jeho podhmátnutím. Stejně tak bych si představoval lepší pohled na volič automatické převodovky a malé černé tlačítko pro nulování denního počítadla, umístěné zboku jednoho ze dvou informačních displejů, mi dalo též zabrat.
BMW i3U zbytku vlastností je již ale znovu třeba chválit. Interiér nabízí kupodivu dostatek prostoru a zejména v oblasti jeho šířky rozhodně nebudete strádat. V autě se sedí hodně vysoko, což společně s vysoce nadstandardní vzdušností interiéru poskytuje řidiči precizní výhled z vozu všemi směry. Druhá řada sedadel nabízí pouze dvě místa, ovšem ani zde se netřeba obávat nějakého nedostatku prostoru. Na danou třídu je zde místa dostatek a přístup přes dveře otevírající se od sebe (podobně jako u Opelu Meriva) nahrává například manipulaci s dětskou autosedačkou. Zavazadelník nabídne průměrných 260 litrů, přičemž sklopením zadních opěradel získáte prostor 1100 litrů.

Sprint ve městě
BMW i3O pohon BMW i3 se stará synchronní elektromotor s výkonem 125 kW a točivým momentem 250 Nm, dostupným klasicky při každém okamžiku jízdy. Tato pohonná jednotka s její typickou charakteristikou se ruku v ruce s nízkou váhou vozu stará o jedinečnou dynamiku a výjimečný zážitek při řízení tohoto vozu. Akcelerace do rychlosti 80 km/h a reakce na každé sešlápnutí „plynového“ pedálu je dechberoucí a návyková. Ostatně i zrychlení na stovku za sedm vteřin je hodně vypovídající, stejně jako elektronicky omezená maximální rychlost 150 km/h. K tomu je třeba připočíst i naprosto tichý provoz a celkový dojem z i3 tak pomalu získává své jasné obrysy.
Ty navíc ještě podtrhnou jízdní vlastnosti vozu. Ten nabídne nejen skvělý rejd a vysokou obratnost, ale díky téměř ideálnímu rozložení hmotnosti a nízkému těžišti překvapí řidiče i agilitou podvozku. Auto dobře zatáčí a i v přítomnosti již zmíněných devatenáctipalcových pneumatik dokáže být až překvapivě komfortní.
Jízda s i3 má ale ještě jedno netradiční specifikum. O to se stará jízda s využitím rekuperace, která je v případě i3 velmi výrazná. Každé sundání nohy z pedálu akcelerátoru je tak doprovázeno citelným zpomalením, které se vyrovná i výraznému brždění u běžného vozu. V ideálním případě je proto možné projet klidně celou Prahou, aniž by bylo nutné šlápnout na brzdový pedál. Jízda si žádá citlivou práci s plynovým pedálem. A mysleli na to i u BMW, takže při každé takové akci se logicky automaticky rozsvěcí i brzdová světla.
BMW i3S koncem testu se pomalu dostáváme k stěžejnímu údaji, kterým je v případě elektromobilů vždy dojezd. Náš test ukázal, že 120 km je hodnota, na kterou se lze u i3 spolehnout. Samozřejmě hraje velkou roli styl jízdy a zacházení s vozem a využívání dalších elektrospotřebičů na palubě. Že zvládne ujet při dobrých podmínkách í-trojka 150 kilometrů, o tom vůbec nepochybuji, stejně jako o tom, že když budete hojně využívat její dynamický potenciál a v zimě si k tomu ještě zatopíte, více jak 80 km určitě neujedete. Průměrná spotřeba během našeho testu činila 12,5 kWh/100 km. Z více či méně úplného vybití na 100 % se BMW i3 nabíjí při použití standardní domácí zásuvky přibližně osm hodin, při využití systému BMW šest hodin a pokud zajedete k některé ze dvou dostupných rychlodobíjecích stanic, zvládnete vůz nabít na nějakých 80 % za přibližně 15 minut, či do plna za půl hodiny.

 

Technické údaje: BMW i3
Cena od: 743 802 Kč bez DPH

MOTOR   
Charakteristika: elektrický motor
Maximální výkon: 125 kW
Maximální točivý moment: 250 Nm
Kapacita baterie: 18,8 kWh

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,2 s
Spotřeba el. Energie: 12,9 kWh/km
Dojezd: 190 km
Průměrná dojezdová vzdálenost: 130-160 km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 3999/1775/1597 mm
Rozvor: 2570 mm
Objem zavazadlového prostoru: 260 l
Pohotovostní hmotnost: 1195 kg

{gallery}stories/automobil_ve_firme/BMW_i3{/gallery}