Mnoho řidičů si neporadí s defektem pneumatiky

Zejména mladí firemní řidiči si na svěřeném voze často nezvládnou vyměnit poškozenou pneumatiku, případně správně použít sadu pro její nouzovou opravu.

Aktuální výzkum společnosti Inteligent Car Leasing ukázal, že většina mladých řidičů neví, jak vyměnit pneumatiku automobilu.
Více jak polovina oslovených řidičů ve věkové skupině 18-24 let přiznala, že by si při defektu pneumatiky bez pomoci na cestě sama neporadila. Lépe jsou na tom muži, z nichž by výměnu, případně opravu pneumatiky na místě, zvládlo 57,1% respondentů. Stejný úkon by svedlo jen  34,0% řidiček.

Mezi nejčastější důvody, proč pneumatiku motoristé nedokážou sami vyměnit, patří absence základního nářadí ve vozidle (včetně klíče na šrouby/matice kol), prostá neznalost postupu, jak vůbec tento úkon provést, nebo možnost zavolat si asistenční službu.
Stále více se také používají pneumatiky typu run-flat, které při úniku vzduchu umožňují další jízdu omezenou rychlostí, a fleetoví manažeři tak nemají potřebu firemní řidiče školit na jejich výměnu.

Více než třetina mladých řidičů také vůbec nekontroluje hloubku dezénu plášťů, pouze jeden ze tří se potom o hloubku vzorku zajímá alespoň jednou za měsíc.
Podobně je to i s kontrolou tlaku v pneumatikách. Čtvrtina respondentů přiznala, že jej nikdy nekontrolovala a ani neví, jaký tlak huštění je u jejich vozidla předepsán. Dvě pětiny oslovených potom tlak v pneumatikách kontrolují méně než jednou měsíčně. Mnoho řidičů také neví, že minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 4 mm (u letních 1.6 mm). 

Jejich kontrolu přitom zvládne i laik a nepotřebuje k tomu prakticky žádné vybavení. Tlak huštění lze zkontrolovat například na čerpací stanici, kde lze také koupit jednoduchou měrku hloubky dezénu. Navíc je vše otázkou jen několika málo minut, takže výmluvy některých zaměstnanců, že na tento úkon nemají čas, nejsou na místě. V některých situacích jim totiž pneumatiky v dobré kondici mohou zachránit i život.

Hloubka dezénu a tlak v pneumatikách jsou nejdůležitější body, které by měl každý řidič kontrolovat. Jsou předpokladem bezpečné jízdy, protože pouze na správně nahuštěných pneumatikách s dostatečnou hloubkou dezénu je možné včas a bezpečně zastavit, nebo manévrovat s vozem v kritických situacích.

Pokud při silniční kontrole policista zjistí, že pneumatiky vozu jsou ojeté pod zákonem stanovenou mez a automobil je tím pádem nebezpečný pro další provoz, čeká na řidiče sankce v podobě 5 trestných bodů, pokuta ve výši 5-10 tis. ve správním řízení, nebo odebrání řidičského oprávnění až na 1 rok.