DLOUHODOBÝ TEST: Seat Leon ST 2.0 TDI

Seat Leon ST

Seat Leon STSeatu se s příchodem Leonu ST začíná dařit a není se příliš čemu divit. Designově vyvedený kombík se u nás bez rozmyslu vrhá proti bestselleru na fleetovém i retailovém poli a má co nabídnout.

Stejně jako Octavia Combi, i Seat Leon ST – tedy právě verze kombi – může zákazníkovi nabídnout širokou nabídku verzí. Ať už jde o úsporný model Ecomotive, provedení s pohonem všech kol, terénní verzi X-Perience či pohon na zemní plyn.
Do našeho dlouhodobého testu jsme si přesto přizvali poněkud standardnější provedení, a sice kombík s motorem 2.0 TDI ve výkonové verzi 110 kW, u kterého se dá očekávat největší potenciál pro fleetový provoz. Testovaný model dorazil k testu s výbavou Style doplněnou o několik příplatkových položek, ať už jde o větší 5,8“ barevný dotykový displej s navigačním systémem, panoramatické střešní okno či přední i zadní světla z LED diod.

Seat Leon STPrvní dobrá
O vzhledu Seatu Leon, stejně jako o designu Leonu ST toho již bylo napovídáno mnoho. I z mého pohledu jde bezesporu o jedno z nejhezčích kombi nižší střední třídy na trhu, což by ale samo o sobě bylo nejen z pohledu fleetového zákazníka přeci jen málo. Leon ST však může nabídnout mnohem víc. A to ať už se podíváme na prostornost interiéru, parametry pohonných jednotek či projdeme ceníky největších konkurentů.
Již v testu kombíku s motorem 1.6 TDI jsem leon chválil za dostatek prostoru uvnitř, a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Velmi dobře je na tom Leon ST i při srovnání objemu zavazadlového prostoru s konkurencí. Na čísla Octavie Combi či Golfu Variant sice nemá, ovšem těch pár litříků v praxi asi ani nezaznamenáte a všechny ostatní konkurenty Leon ST hravě smázne. Za chytré řešení považuji možnost standardně sklápět opěradla zadních sedadel táhly umístěnými v zavazadlovém prostoru.
Chválit musím i zpracování interiéru a přehlednost i uspořádání všech ovládacích a informačních prvků. Středová konzole je příjemně nakloněna na řidiče a dobrou práci odvádí i již zmíněný příplatkový infotainment systém s rozměrným barevným dotykovým displejem. Zde lze ovládat řadu užitečných funkcí a zobrazit si třeba všechny funkce palubního počítače. Pokud bych dostal za úkol najít nějaké negativum, asi bych poukázal na možná trochu nevýrazný design interiéru, který je spíše usedlý než emotivní v korespondenci s výrazem exteriéru.

Motor zatím za jedna
Seat Leon STOd začátku testu musím pět chválu na použitý motor. Slabší varianta dvoulitrového TDI s výkonem 110 kW vykazuje bravurní dynamiku při zachování velmi dobré spotřeby. V průměru stále jezdíme za 5,8 l/100 km, a to se s vozem hojně pohybujeme v městském provozu. Za sebou mám i jeden delší výlet za hranice města, kdy jsem z Prahy na Šumavu při běžném tempu (dálnice s rychlostí 130 km/h) dojel za 4,3 l/100 km. Motor samozřejmě nedisponuje tichostí a jemností benzinových jednotek TSI, ale stejně tak posádku neruší žádným hlasitým či jadrným chodem. Chválím též přítomnost a chod šestistupňového manuálu. Právě šestý převodový stupeň stojí za výbornou spotřebou při zdolávání dlouhých cest, čímž můžeme tuto kombinaci motoru a převodovky směle pasovat za ideální sestavu pro tento typ jízd. Nutno podotknout, že ani při vyšších rychlostech a při zařazeném šestém převodovém stupni vozu nechybí potřebná dynamika a chuť ještě zrychlovat.

Něco za něco
Seat Leon STKapitolu samu pro sebe tvoří jízdní vlastnosti vozu, které lze charakterizovat spíše jako sportovnější. Podvozek je v porovnání se zmíněnými konkurenty spíše tvrdší, což sem tam přináší snížený komfort, ale na druhé straně jisté jízdní vlastnosti doplněné o přesné řízení. Testovaná verze je tím pravým důkazem toho, že ani u takto laděného vozu není třeba víceprvková zadní náprava. Leon ST skvěle zatáčí a užijete si s ním jak jízdu na vedlejších zakroucených silnicích, tak polykání kilometrů při rychlejším dálničním tempu. Při tom ani zmíněný, oproti konkurenci maličko snížený, komfort není za použití sedmnáctipalcových kol vůbec špatný.

Dobrá nabídka
Cena Leonu ST roste v případě nejlevnější verze a akční ceníkové nabídce od 272 644 Kč bez DPH. První cena testované motorizace 2.0 TDI 110 kW je u výbavy Style 444 546 Kč bez DPH. Pokud srovnáme tuto variantu se zaběhlou konkurencí, zjistíme, že je Leon ST o 18 808 Kč bez DPH levnější než VW Golf Variant 2.0 TDI Comfortline a o 31 405 Kč bez DPH levnější než Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Ambition.

 

Druhý díl našeho dlouhodobého testu naleznete ZDE.

 

Technické údaje:

Seat Leon ST 2.0 TDI 110 kW
Cena od:     444 546 Kč (bez DPH)

MOTOR
Charakteristika:     přeplňovaný naftový čtyřválec
Maximální výkon:     110 kW/3500-4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     320 Nm/1750-3000 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     211 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,0/3,6/4,5 l/100 km
Emise CO2:     119 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4543/1816/1439 mm
Rozvor:     2631 mm
Objem zavazadlového prostoru:     587 l
Pohotovostní hmotnost:     1350 kg

 

{gallery}stories/automobil_ve_firme/DT_Seat_Leon{/gallery}