Velká část zejména malých a středních firem utrácí za pohonné hmoty více, než musí. Podle společnosti TrackCompare se příliš nesnaží hledat nejnižší ceny, nebo experimentují s alternativními palivy.

Z firem, které se průzkumu zúčastnily, jich více než 40% tankuje pohonné hmoty bez ohledu na ceny, neplánují jej podle trasy. Platí tak za palivo i desetitisíce korun ročně navíc, než kdyby správci vozových parků tankování plánovali a pravidelně srovnávali ceny pohonných hmot u různých dodavatelů.

Společnost TrackCompare proto nabádá fleetové manažery, aby využívali například čerpacích stanic u nákupních center, kde bývají pohonné hmoty i o několik korun levnější v porovnání s čerpacími stanicemi u hlavních silničních tahů. Obchodní řetězce navíc poskytují další slevy na pohonné hmoty v případě nákupu nad určitou částku, typicky 1000 Kč.

Odborníci také doporučují používání palivových karet, ty se ale nemusí hodit pro každou firemní flotilu. Všechny vozové parky bez ohledu na jejich velikost, které chtějí ušetřit na provozních nákladech, by měly pro měření a řízení spotřeby paliva kombinovat data z různých zdrojů. Řešením mohou být různé fleet management systémy.

Nicméně, pro některé firemní flotily není úspora na ceně paliva tím největším přínosem, který palivové karty nabízí. Řada z nich oceňuje zejména lepší transparentnost toho, jak řidič nakládá s pohonnými hmotami. Za hlavní výhody tankovacích karet lze považovat zejména jednotný daňový doklad. Mezi další benefity řadí uživatelé životní a úrazové pojištění, možnost vyřízení DPH ze zahraničí, poskytování přehledných analýz a reportů pro celé flotily a 24hodinový nonstop servis.

Kromě pohonných hmot karta uhradí i náplň do ostřikovačů, myčku, útratu v restauraci, ubytování v hotelu, ale i mýto. Tedy, pokud to karta lidově řečeno umí a dané funkce jsou disponentovi dostupné.
Zanedbatelné úspory většinou přináší používání alkoholových paliv, jako je například Ethanol E85. Motoristé se často nechají zlákat na jeho nižší cenu a k poměrně jednoduché úpravě vozu pro jeho spalování. V řadě případů postačí instalace speciální jednotky za několik tisíc korun, které vám podle firem, jež je nabízejí, mají ušetřit až desítky korun na každých 100 kilometrů. Realita je však často úplně jiná.

Ethanol, který je v tomto palivu obsažen v 85%, má oproti benzinu daleko menší výhřevnost (28,6 MJ/ kg ve srovnání s 46,4 MJ/kg v případě benzínu). Aby mělo auto stejný výkon, je logické, že tento deficit je nutné někde dohnat, konkrétně použitím bohatší směsi a prodloužením doby vstřikování (o to se stará ona přestavbová jednotka). Výsledkem je vyšší spotřeba v porovnání s klasickým Naturalem 95 o 10 až 25% a zhoršená startovatelnost motoru ve velmi nízkých teplotách.

Palivo E85 je oproti benzínu levnější cca o 10 Kč/l, vyšší spotřeba ale tuto výhodu citelně sráží a návratnost investice je velmi dlouhá, někdy se dokonce nemusí vrátit vůbec. A to je pro řadu firemních flotil při nákupu vozů klíčový faktor.