Podniky v posledních letech přijaly řadů úsporných opatření, díky nimž klesá počet kilometrů, které firemní vozy ročně ujedou. Tak zní závěr průzkumu, který provedla společnost Vertivia.

V rámci svého průzkumu Vertivia analyzovala roční nájezdy vozidel z firemních flotil. Oproti roku 2012 se průměrný roční nájezd firemních vozů v roce 2013 snížil o 1300 km (z 20600 na 19300). Jaké jsou příčiny tohoto poklesu? Podniky se musely potýkat s dopady hospodářského poklesu a rostoucími cenami pohonných hmot, které od roku 2007 vzrostly o více než 50%. Vzhledem k těmto okolnostem je pochopitelné, že se správci firemních vozových parků snaží hledat různá opatření k omezení vzdálenosti, kterou zaměstnanci s firemními vozy urazí.

Nejčastěji do nich instalují telematické systémy, které jim dávají možnost kontroly a sledování polohy firemních vozů v reálném čase. Monitorovací systémy mají ale i další výhody – důslednější dodržování předpisů ze strany zaměstnanců, nebo snížení nákladů na palivo u firemních vozů. Řada oslovených firem po nasazení telematiky ocenila také zvýšení efektivity a produktivity.

Fleetoví manažeři také důkladněji plánují cesty pro své zaměstnance a snaží se maximalizovat efektivitu využití firemního vozu.
Zaměstnanci už také nemohou firemní vozy využívat pro soukromé účely v takové míře, jak tomu bylo doposud. Náklady na jejich provoz rostou, a místo vlastního vozu jako benefitu k práci jsou tak zaměstnanci ve větší míře odkázáni na svoje vlastní automobily.

Podniky také více svým zaměstnancům při služebních cestách doporučují využívat veřejnou dopravu. U řady firem je cesta podnikovým autem až poslední možností, kterou zaměstnanci při obchodní cestě mají. Také se upouští od klasických firemních cest, a pokud je to možné, nahrazují se videokonferencemi. Všechny tyto aspekty přispívají k tomu, že firemní auta již nejsou tak vytěžována, jako dříve.

Logickou otázkou je, zda má nižší nájezd přímý vliv na dobu provozování firemních vozidel. Podle informací z leasingových společností nikoli. Většina firem obměňuje vozidla po více než třech letech, ale nejde o trend poslední doby, ale dlouhodobější stav. Pořád jsou ale firemní auta výrazně mladší než auta soukromá. Jak vyplývá nejen z údajů leasingových společností, tak i z ankety mezi fleetovými manažery, průměrná doba užívání se pohybuje mezi třemi až čtyřmi lety, výjimkou nejsou ani pětileté pronájmy.