Úspěšné zavedení elektromobilů závisí na firemních řidičích

elektromobil, nabíjení

Řidiči mají vůči elektromobilům řadu předsudků. Jejich odstraněním lze přispět k začlenění elektromobilů do firemních flotil. S tímto tvrzením přišla společnost Energy Saving Trust.

Někteří řidiči i fleetoví manažeři mají k elektromobilům negativní postoj. Jejich výhody jim ale upírat nelze – oproti automobilům s konvenčními spalovacími motory neprodukují žádné lokální emise, mají tichý a levnější provoz, zejména v městském provozu se potom hodí plný točivý moment motoru od nulových otáček.

Jako každá věc ale musí být i elektromobily k efektivnímu provozu správně používány. Nasazovat je například na dlouhé služební cesty nemá smysl kvůli jejich omezenému akčnímu rádiusu. Těžko budete zaměstnanci vysvětlovat, že kvůli úsporám na palivu bude muset pravidelně dělat dlouhé přestávky kvůli dobití baterií. Důležité je také umět si vypočítat celkové náklady na jejich provoz a vlastnictví. Ve srovnání s konvenčním automobilem na benzín nebo naftu, kde například plná šedesátilitrová nádrž vyjde při ceně paliva 35 Kč/l na 2100 korun, jsou sice výdaje na nabití baterií řádově menší, vybudování samotných dobíjecích stanic nicméně znamená nemalé investice. Situace se ale zjednodušuje, například pokud jsou zaměstnanci ochotní si vůz dobít doma.

Otázka určení provozních nákladů je poměrně komplikovaná – u automobilů, do jejichž nádrže tankujeme konvenční paliva, je stanovení výše provozních nákladů poměrně jednoduché – ceny benzínu nebo nafty se u čerpacích stanic příliš neliší. Výpočet nákladů na elektřinu je ale poměrně složitý, jelikož je značný rozdíl mezi dobíjením baterií z veřejné, nebo soukromé dobíjecí stanice.

I přesto, že elektromobil má nižší náklady na palivo, fleetové manažery při výběru automobilů do firemní flotily zajímají zejména celkové náklady na provoz automobilu, známé pod zkratkou TCO. A tady už se dostáváme k nevýhodám elektromobilů. Jejich provoz je sice levnější, ale jen do té doby, dokud baterie správně fungují. Jejich případná výměna kvůli ztrátě kapacity dokáže ekonomickou bilanci zcela otočit, jelikož cena baterií představuje i více než 50% hodnoty nového vozu.

Opomenout nelze také jejich vyšší pohotovostní hmotnost v porovnání s běžnými auty na benzín nebo naftu, s tím souvisí také omezení velikosti vnitřního prostoru, jelikož baterie jsou prostorově mnohem náročnější, než spalovací motor. V neposlední řadě je tu otázka dojezdu na energii v bateriích. Ten se při ztížených podmínkách (zima, kopcovitý terén) může z výrobcem udávané hodnoty lehce zkrátit i na méně než polovinu.