Mokré a namrzlé silnice představují velké riziko
Odborníci ze společnosti Mileage Count radí firemním řidičům, aby přizpůsobili styl jízdy přicházející zimě, kdy jsou silnice často mokré nebo namrzlé.
Mimo stylu jízdy, který je hlavní předpokladem pro bezpečné řízení automobilu, je také důležité, aby byl vůz vybaven zimními pneumatikami s dostatečnou hloubkou vzorku. A samozřejmě musí být správně nahuštěné.
Hloubka dezénu a tlak v pneumatikách jsou totiž jedněmi z nejdůležitějších bodů, které by měl každý řidič u svěřeného firemního vozu kontrolovat. Jsou předpokladem bezpečné jízdy, protože pouze na správně nahuštěných pneumatikách s dostatečnou hloubkou dezénu je možné včas a bezpečně zastavit, nebo manévrovat s vozem v kritických situacích.
Pneumatiky s nedostatečnou hloubkou vzorku přitom nemusí stačit odvádět vodu z plochy, kterou je plášť v kontaktu s vozovkou, což jednak zhoršuje ovladatelnost vozu, prodlužuje se brzdná dráha, zhoršuje trakce a v krajním případě může dojít i k aquaplaningu.
Hloubka dezénu by měla být minimálně 1,6 mm, v případě zimních plášťů se potom za minimální hranici považuje 4 mm. Tyto základní skutečnosti ale více než čtvrtina dotázaných řidičů neví.
Kontrolu stavu plášťů navíc zvládne i laik a nepotřebuje k tomu prakticky žádné vybavení. Tlak huštění lze zkontrolovat například na čerpací stanici, kde lze také koupit jednoduchou měrku hloubky dezénu. Navíc je vše otázkou jen několika málo minut, takže výmluvy některých zaměstnanců, že na tento úkon nemají čas, nejsou na místě. V některých situacích jim totiž pneumatiky v dobré kondici mohou zachránit i život.
Pokud při silniční kontrole policista zjistí, že pneumatiky vozu jsou ojeté pod zákonem stanovenou mez a automobil je tím pádem nebezpečný pro další provoz, čeká na řidiče sankce v podobě 5 trestných bodů, pokuta ve výši 5-10 tis. ve správním řízení, nebo odebrání řidičského oprávnění až na 1 rok.
Důležitá je také kontrola osvětlení vozu. Zejména při špatné viditelnosti je důležité, aby činná plocha světlometů byla pokud možno čistá, a vy jste viděli co nejdále před sebe. Stejně tak nezapomeňte zkontrolovat množství kapaliny v nádobce pro ostřikovače. Ty se v zimních měsících používají častěji kvůli znečištění čelního skla špínou a solí ze silnice. Vyplatí se vyměnit také stírací gumičky, jinak hrozí, že místo toho, aby vám stěrače zajišťovaly dobrý výhled, budou vodu po čelním skle pouze roztahovat.