Pneumatiky run-flat ještě neřekly své poslední slovo

Společnost Alphabet nabádá fleetové manažery, aby přehodnotili svůj postoj vůči run-flat pneumatikám. Nový produkt od Michelinu má spojovat výhody klasických a nízkoprofilových plášťů.

Nová generace run-flat plášťů by měla nabídnout také lepší komfort cestování v porovnání s jinými pneumatikami této technologie. Pneumatiky sice řeší problematiku defektu, kdy i po úniku vzduchu může řidič omezenou rychlostí pokračovat v jízdě. Za tuto schopnost pneumatiky vděčí velmi tuhým bočnicím, druhou stranou mince je ale nízký komfort cestování, zejména na nekvalitních silnicích.

Tato vlastnost, společně s vyšší cenou, je nečastějším argumentem proti koupi nízkoprofilových plášťů. Poslední generace pneumatik Michelin má podle odborníků kombinovat komfortnější jízdu, nízkou hlučnost a valivý odpor, a současně při úniku vzduchu dovolí pokračovat omezenou rychlostí do místa určení.

Zejména početné firemní flotily by tak mohly ušetřit velké peníze za opravu defektů, návštěvu pneuservisů či například za náhradu škod při dopravní nehodě, která se stala kvůli selhání pneumatiky. Nezanedbatelné jsou také prostoje spojené s dobou nezbytnou pro opětovné uvedení automobilu do provozuschopného stavu.

Nová směs a design běhounu má pomoci zkrátit brzdnou dráhu na mokru, což přispívá k větší bezpečnosti pro řidiče i ostatní účastníky silničního provozu.

Prasknutí pneumatiky při jízdě představuje i pro zkušeného řidiče velmi rizikovou situaci a ne vždy se ji podaří zvládnout bez následků. Dále je tu vysoké riziko, že řidič bude při následné výměně kola sražen některým z okolo projíždějících automobilů.
Společnost Brigestone se v oblasti vývoje pneumatik rozhodla jít vlastní cestou, když nedávno představila novou generaci pneumatik bez vzduchu, jejichž nasazení by v budoucnu mohlo znamenat malou revoluci v silniční dopravě.

Podle výrobce se nová řada plášťů chová stejně, jako dosud používané pneumatiky plněné vzduchem. Právě absence vzduchového média má být jejich hlavní výhodou – jednoduše se nemusíte obávat defektu.
Oproti klasickým plášťům má mít nový produkt také nižší valivý odpor, což může přinést úsporu paliva, a také vysokou odolnost kola jako celku. Při projetí hlubokého výmolu často bývá kromě pneumatiky poškozen i ráfek. Ten v drtivé většině případů nelze opravit a jedinou možností je jeho výměna. Díky termoplastickým paprskům by kolo nové generace nemělo být tak citlivé na podobná poškození.