Průzkum: elektromobil by si koupil pouze jeden zákazník ze sta

04 hybridn pohony toyota1

Společnost PwC zkoumala preference zákazníků autosalonů a zjistila, že drtivá část z nich nemá zájem o elektromobily.

99% respondentů, kteří plánují koupi nového automobilu, by pod kapotou chtělo spalovací motor poháněný benzínem, naftou nebo plynem.  Pouze 13% z nich by uvažovalo o koupi vozu s hybridním pohonem a jen jedno procento oslovených řidičů by si vybralo vůz poháněný čistě elektřinou.
Podle odborníků zákazníci očekávají, že už samotní výrobci se snaží, aby jejich vozy měly co nejmenší dopad na životní prostředí, i z tohoto důvodu je zájem o hybridy a elektromobily velmi malý.

15% z 500 řidičů se domnívá, že jedinou cestou, jak šetři životní prostředí, je jezdit méně, 63% jich potom vidí jako jisté řešení používání menších a lehčích automobilů.
Elektromobily sice neprodukují žádné lokální emise, elektrárny, které ji vyrábí (z větší části spalováním uhlí), však ano. Elektromobily mají prozatím řadu neoddiskutovatelných nevýhod. Už na začátku je to jejich mnohem vyšší cena v porovnání se stejným modelem s benzínovým či naftovým motorem.

Elektromobil má sice nižší náklady na palivo, fleetové manažery při výběru automobilů do firemní flotily zajímají zejména celkové náklady na provoz automobilu, známé pod zkratkou TCO. Provoz elektromobilu je sice levnější, ale jen do té doby, dokud baterie správně fungují. Jejich případná výměna kvůli ztrátě kapacity dokáže ekonomickou bilanci zcela otočit, jelikož cena baterií představuje i více než 50% hodnoty nového vozu.

Opomenout nelze také jejich vyšší pohotovostní hmotnost v porovnání s běžnými auty na benzín nebo naftu, s tím souvisí také omezení velikosti vnitřního prostoru, jelikož baterie jsou prostorově mnohem náročnější, než spalovací motor. V neposlední řadě je tu otázka dojezdu na energii v bateriích. Ten se při ztížených podmínkách (zima, kopcovitý terén) může z výrobcem udávané hodnoty lehce zkrátit i na méně než polovinu.

Nakonec je tu také komplikovaná otázka určení provozních nákladů – u automobilů, do jejichž nádrže tankujeme konvenční paliva, je stanovení výše provozních nákladů poměrně jednoduché – ceny benzínu nebo nafty se u čerpacích stanic příliš neliší. Výpočet nákladů na elektřinu je ale poměrně složitý, jelikož je značný rozdíl mezi dobíjením baterií z veřejné, nebo soukromé dobíjecí stanice.