Za volantem nové generace superbu
Příchod třetí generace novodobého superbu se blíží a my již víme vše podstatné. Za jeho volantem jsme exkluzivně strávili na portugalských silnicích i první kilometry. Třetí novodobá generace modelu superb bude skutečnou vlajkovou lodí značky Škoda a přispěje tak nepochybně k důstojnému průběhu letošních oslav 120. výročí vzniku firmy. Karosářská varianta limuzína bude mít světovou premiéru 17. února v Praze, první představení superbu kombi by se pak podle našich zdrojů mělo odehrát na ženevském autosalonu v březnu.
I když si i dosavadní dvě generace superbu vysloužily respekt, přece jen se tu a tam objevovaly hlasy kritizující, že některá technická řešení použitá ve voze neodpovídají kategorie střední třída, do které vůz minimálně svojí délkou vždy náležel.
Zatímco dosud jezdily superby na upravené podvozkové platformě pro octavii, nová generace bude využívat plnohodnotnou platformu určenou v koncernu Volkswagen pro vozy střední třídy. V souvislosti s tím se také změní rozměry vozu, zejména jeho šířka. Profitovat z toho budou především pasažéři na zadních sedadlech, kteří získají celých 54 milimetrů k dobru. Auto také bude k zaparkování potřebovat ještě větší kus místa, než dosud. Délka se totiž natáhne o 28 milimetrů. Přes nárůst délky a šířky (výška zůstává na stejné hodnotě jako dosud) je nové auto v závislosti na použitých výbavách a motorizacích až o 75 kilogramů lehčí v porovnání s předchůdcem.
První svezení
Jako jeden ze tří českých novinářů jsem již měl možnost se s maskovanými prototypy svézt pár desítek kilometrů v Portugalsku a mohu potvrdit, že auto dostalo i jízdní vlastnosti, které skutečně odpovídají manažerským limuzínám. Pryč je poněkud tuhé nastavení podvozku, které se při přejezdu příčných nerovností projevovalo krátkým „poskočením“ Nový superb se na takovém typu povrchu chová o poznání plavněji. Navíc lze díky ve škodovkách poprvé použitým adaptivním tlumičům měnit i jejich charakteristiku a v komfortním režimu dokáže posádka snadno přežít i roletu dálnice D1.
Velkým plusem je změna designu. Šéfdesignér Jozef Kabaň se hodně věnoval například linii střechy, která u minulé generace nebyla zejména v místech sloupku zadního okna příliš elegantní. Skutečně velká pozornost byla věnována světlometům. Do designu těch předních byl zakomponován díl připomínající vybroušený krystal českého křišťálu, jednotlivé lamely – řasy – budou v noci svítit a tím vytvářet svébytný podpis tohoto vozu. Vzadu samozřejmě zůstává typický podpis škodovek – písmeno C. Světlomety navíc zasahují poměrně daleko do středu zádě a svým tvarem evokují trojúhelníky používané i v designu jiných škodovek. Zde ale nemusely být vytlačeny lisem do plechového dílu.
Podrobné zkoumání designu karosérie ukáže jemné rafinovanosti. Například kapota je velmi široká a napočítali jsme na ní hned šestici hran. Pod tradiční boční tornádo linií je ještě další prolis a totéž se opakuje v blízkosti prahů automobilu. Celkově design vychází z konceptu Vision C, který Škoda prezentovala před rokem na ženevském autosalonu.
Zatímco prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech zůstal v porovnání s dosavadní generací beze změny, zavazadlový prostor ve voze opět narostl. Má pravidelný obdélníkový půdorys sto krát sto dvacet centimetrů a objem narostl již na 625 litrů. Pokud se sklopí opěradla zadních sedadel a rovněž opěradlo sedadlo spolujezdce, bude možné dovnitř vozu naložit předmět dlouhý až 3,1 metru.
Jeho víko už je pouze z jednoho kusu. Systém twindoor, díky němuž bylo možno otevírat buď pouze plechovou část, nebo celou záď včetně okna, tedy měla pouze druhá generace. Řidiči však ocení možnost otevření kufru pouhým kopnutím nohy pod zadní nárazník. To samozřejmě v případě, že budou mít klíček v kapse. Chytrým řešením je možnost stisknutím tlačítka na klíčku víko nejen dálkově otevřít, ale i zavřít.
Když už jsme u chytrých řešení…drobností, která je naprosto ojedinělá, jsou výstupky v držáku na plastové láhve ve středovém panelu mezi předními sedačkami. Díky nim se dno láhve pevně v držáku ukotví a nebude se protáčet, když řidič bude chtít jednou rukou otevřít uzávěr.
Čtyřválce pod kapotou
Všechny motory, které budou nový superb pohánět, jsou čtyřválce. Základní motorizací se stane turbomotor o zdvihovém objemu válců 1,4 litru, který může být naladěn buď na 92, nebo 110 kW. Uprostřed nabídky pohonných jednotek se ocitne motor 1,8 l s maximálním výkonem 132 kW. Na vrcholu pak budou dvě verze přeplňovaného „dvoulitru“ s výkony 162 a 205 kW. Tento agregát nahradí současný šestiválce, a proto bude stejně jako on spojený s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Zájemci o diesely si budou moci vybrat buď čtyřválcovou „šestnáctistovku „ s maximálním výkonem 88 kW nebo dvoulitrové motory s výkony 110, případně 140 kW. Oproti motorům používaným v superbu 2 budou ty nové spalovat přibližně o jeden litr paliva na sto kilometrů méně. Nejúspornější verzí se o něco později stane Superb Greenline, jemuž by na ujetí stokilometrové vzdálenosti mělo stačit pouze 3,7 litru nafty.
Superb dostane do vínku téměř shodné prvky výbavy a asistenční systém, jaké jsou použity v nejnovějším passatu. To znamená, že bude první škodovkou s asistentem pro upozornění na vozidlo nacházející se ve vedlejším pruhu v takzvaném mrtvém úhlu, bude mít také asistenční systém pro zabránění srážky při couvání z parkovacího místa a systém umožňující samočinné popojíždění v koloně. To díky kameře a radaru zabudovaného doprostřed mřížky chladiče.
K dispozici bude palubní síť wifi a systém Mirror Link. Před zadními sedačkami se ocitne zásuvka na 230 Voltů. Bude prý mít kulatý tvar, místo dosud většinou používaného a trochu nepraktického šestihranu. Tepelnou pohodu zajistí třízónová klimatizace a design středového panelu už nebude rušit páka parkovací brzdy. Nahradí ji tlačítko.
Radek Pecák, editor deníku Aktuálně.cz
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Skoda_Superb_3{/gallery}