Firemní řidiči si příliš nelámou hlavu s parkováním

Polovina firemních vozů si v průběhu minulého roku odnesla větší či menší šrámy kvůli bezohlednosti řidičů, ukázala to studie organizace AA Populus.

Z téměř dvaceti tisíc respondentů jich 51% přiznalo, že jejich vůz byl loni poškozen na parkovišti, ať už jejich nebo cizí vinou. Nejvíc drobných nehod se stane v období Vánoc, kdy jsou parkoviště u obchodních domů přeplněná.
Dvě třetiny motoristů tvrdí, že pokud mimo svého poškodí na parkovišti i cizí automobil, snaží se informovat jeho majitele, 8% z nich se ale netají tím, že pokud nebyli spatřeni někým jiným, z místa nehody ujedou.

Parkují lépe řidiči nebo řidičky? Na tuto otázku většina žen odpoví, že jejich mužské protějšky se při parkování lépe soustředí a umí lépe odhadnout prostor, do něhož se chystají vůz zaparkovat. Stejného názoru jsou i samotní oslovení muži.
Průzkum na druhou stranu ukázal, že dvě třetiny (65 %) případů bezohledného chování při parkování mají na svědomí právě muži. Pětina řidičů vidí za svými špatnými schopnostmi zaparkovat nedostatek koncentrace, únavu nebo psychické vypětí.

Řidičům dělá problém myslet na více věcí zároveň, popřípadě vykonávat během řízení auta ještě nějakou další činnost, aniž by bylo ohroženo jeho soustředění. Není proto divu, že řada smrtelných nehod se stává například, pokud řidič telefonuje nebo píše textovou zprávu. Proto by se každý, kdo usedá za volant, měl chovat maximálně ohleduplně, říká mluvčí organizace Brake Joe Burns.

Škodám na automobilech při parkování mohou zabránit parkovací asistenti, kteří se v posledních letech rozšiřují i do vozidel nižších tříd. Nejstarší a nejrozšířenější skupinu tvoří pasivní systémy. Ty jsou ve vozidle nainstalovány z výroby, mohou však být přidány i dodatečně. Skládají se z čidel v nárazníku a jsou napojeny na informační systémy vozu nebo na jednoduchý bzučák.

Evoluci pasivních systémů představují aktivní parkovací asistenti. Skládají se z akustických čidel, často i kamer a především z programu napojeného na pedál plynu, posilovač řízení a brzdy vozidla. Mají za úkol aktivně pomáhat řidiči při parkování. Systém po aktivaci dočasně převezme kontrolu nad automobilem a sám jej zaparkuje.