Firmy hledají způsob, jak nahradit šedé vozy

Stále více správců firemních vozových parků přehodnocuje přínos takzvaných šedých firemních vozů a hledá alternativní možnosti dopravy zaměstnanců. Ukázal to nový průzkum společnosti Alphabet.

Na začátek si pojďme připomenout, co je tzv. „šedá flotila“. Jde o automobily používané ve firmě, avšak vlastněné přímo jejími zaměstnanci.
Více než polovina firem (55%), které se průzkumu zúčastnily, využívá těchto šedých vozů. Podíl množství kilometrů, které najely vozy z šedých flotil, se v celkovém nájezdu všech firemních automobilů v loňském roce téměř ztrojnásobil. Vzrostly rovněž průměrné náklady na ujetý kilometr takového vozidla a to v přepočtu na 9 Kč. Každá pátá flotila přiznává, že se tyto náklady každoročně zvyšují zejména díky vyšším cenám za palivo.

Využívání šedých flotil je oproti používání klasických firemních vozů všeobecně považováno za rizikovější, jelikož soukromé vozy vlastněné přímo zaměstnanci bývají starší a pro zaměstnavatele je tak těžší hlídat náklady na provoz.
Paul Hollick, obchodní a marketingový ředitel společnosti Alphabet, řekl: „Při provozování šedé flotily je důležité mít přehled o skutečných nákladech na jednotlivá vozidla. Provoz některých může být výhodný, některá auta se ale mohou stát bezednou kasičkou na těžce vydělané peníze“.

Staré automobily také znečišťují ovzduší mnohem více, než novější a ekologičtější vozy. Vidina nižších celkových nákladů na vlastnictví automobilu (TCO) a případná daňová zvýhodnění jsou ale pro firmy slabým lákadlem k tomu, aby kupovaly ekologická auta.
Téměř 30% z celkového počtu 250 firem, jež se průzkumu zúčastnily, nedokázalo odhadnout, jaká část z celkového počtu kilometrů byla pokryta řidiči šedých vozů. Z toho vyplývá, že si firmy ne zcela dokážou uvědomit potenciální rizika vycházející z provozování šedé flotily.

Většina správců vozových parků (84%) počítá s využitím vozů vlastněných přímo řidiči na méně než polovinu z celkového počtu kilometrů, při 46% využitím firmou vlastněných vozů na více než tři čtvrtiny jízd. Pouze 6 % dotázaných společností spoléhá pouze na šedé vozy.
V rámci úsporných opatření nabízí některé podniky svým zaměstnancům přístup ke sdíleným firemním vozům, případně využívají jejich denního pronájmu.

Fleetoví manažeři také důkladněji plánují cesty pro své zaměstnance a snaží se maximalizovat efektivitu využití firemního vozu. Zaměstnanci už nemohou firemní vozy využívat pro soukromé účely v takové míře, jak tomu bylo doposud. Náklady na jejich provoz rostou, a místo vlastního vozu jako benefitu k práci jsou tak zaměstnanci ve větší míře odkázáni na svoje vlastní automobily.

Podniky také více svým zaměstnancům při služebních cestách doporučují využívat veřejnou dopravu. U řady firem je cesta podnikovým autem až poslední možností, kterou zaměstnanci při obchodní cestě mají. Také se upouští od klasických firemních cest, a pokud je to možné, nahrazují se videokonferencemi.