Rozbité silnice po zimě zvyšují riziko defektu

Společnost TyreSafe radí správcům vozových parků, aby zvýšili četnost kontrol stavu pneumatik u svých vozů. Jízda po silnicích plných výtluků totiž zvyšuje riziko selhání pláště.

Kvalita českých silnic není dobrá. To ví snad každý, kdo už se někdy projel například po komunikacích našich západních sousedů. Každoročně si stovky řidičů při projetí nějakého výmolu poškodí vůz tak, že nemohou pokračovat v další jízdě. V zimním období se riziko poškození vozu ještě zvyšuje, jelikož některé úseky jsou díky uplynulým měsícům plné děr.

Nejčastěji se jedná o proražené pneumatiky, poškozené ráfky apod. Odborníci proto nabádají fleetové manažery, aby častěji kontrolovali stav pneumatik na spravovaných vozech a snížili tím riziko jejich proražení a případně i vzniku rizikové situace bezprostředně po defektu. Starat by se o pláště na voze měli především samotní firemní řidiči.

Hloubka dezénu a tlak v pneumatikách jsou jedněmi z nejdůležitějších bodů, které by měl každý řidič u svěřeného firemního vozu kontrolovat. Jsou předpokladem bezpečné jízdy, protože pouze na správně nahuštěných pneumatikách s dostatečnou hloubkou dezénu je možné včas a bezpečně zastavit, nebo manévrovat s vozem v kritických situacích.

Navíc jejich kontrolu zvládne i laik a nepotřebuje k tomu prakticky žádné vybavení. Tlak huštění lze zkontrolovat například na čerpací stanici, kde lze také koupit jednoduchou měrku hloubky dezénu. Navíc je vše otázkou jen několika málo minut, takže výmluvy některých zaměstnanců, že na tento úkon nemají čas, nejsou na místě. V některých situacích jim totiž pneumatiky v dobré kondici mohou zachránit i život.

Špatný stav českých cest se projevuje také na kratší životnosti zejména podvozkových dílů. Jejich předčasná výměna představuje zbytečné výdaje pro každého motoristu, tím spíše pro společnosti s početnými firemními flotilami, které mají několik desítek až stovek vozů.

Jízda po nekvalitních komunikacích má negativní vliv zejména na životnost tlumičů pérování a prvků zavěšení kol – ramena náprav, táhla stabilizátorů, různé silentbloky, uložení a klouby. Pokud si vezmeme například Škodu Octavia druhé generace, jedno spodní příčné rameno přední nápravy stojí v druhovýrobě přes 4,5 tis. Kč. Přední tlumič vyjde na 3 tisíce a táhlo stabilizátoru, které na našich nekvalitních cestách vydrží v průměru 30-50 tis. km, stojí cca 500 korun (opět díly z druhovýroby).

Projetí hlubšího výtluku ale může zapříčit i dopravní nehodu, která ne vždy končí jen pomačkanými plechy. Pojišťovny sice řidičům nabízejí možnost připojistit si své auto proti škodám způsobeným špatným stavem komunikace, vyřízení celé záležitosti ale mnohdy trvá velmi dlouho a odškodnění se vám ani nemusí dostat.