Navigace a jiná elektronika více namáhá autobaterie

Firemní řidiči používají stále více elektronických pomocníků, satelitní navigaci nebo smartphone už má dnes prakticky každý. Málokdo si ale uvědomuje, že tato elektronika klade zvýšené nároky na autobaterie.

Podle studie, kterou provedla společnost Kwik Fit, tři z pěti firemních řidičů (62 %) nabíjí zařízení, jako jsou chytré telefony, satelitní navigace nebo tablety ve svých vozech a řadí se mezi zařízení, které dávají nejvíce zabrat autobaterii.
Společnost upozorňuje, že pokud jsou okolní teploty nízké, používání těchto zařízení může někdy zapříčinit i vybití akumulátoru ve voze, který se tak může stát imobilním. Platí to obzvlášť při častých jízdách na krátké vzdálenosti, kdy alternátor nestíhá baterii dostatečně dobíjet.

Průzkum také odhalil, že více než polovina (52%) řidičů autobaterie ve svých vozech během zimního období vůbec nekontroluje.
Třetina z nich je dokonce mylně přesvědčena, že kontrola stavu akumulátoru se provádí při absolvování technické kontroly jejich vozu.

 „Mnoho motoristů si neuvědomuje, že zařízení, jako například mobilní telefony či navigace, mohou mít zásadní vliv na stav autobaterie. V extrémním případě jim tito elektroničtí pomocníci, které jsou navrženi tak, aby zaměstnancům ulehčili výkon jejich povolání, mohou také práci zkomplikovat například tím, že zkracují životnost akumulátoru a více jej zatěžují. Jednoho dne se může stát, že kvůli vybité baterii nebudou moci nastartovat“, uvedl Roger Griggs ze společnosti Kwik Fit.

Každá pátá autobaterie je stará více než pět let, což bývá obvykle její životnost. U takového akumulátoru potom může i spotřebič s velmi malým odběrem způsobit jeho rychlé vybití. Pokud ráno řidič přijde k vozu, který nelze nastartovat, v ideálním případě to pro něj znamená zpoždění v řádech několika minut, pokud se mu podaří najít jiného motoristu, který se startovacími kabely pomůže vůz nastartovat. Pokud ne, většinou nezbude nic jiného, než zavolat asistenční službu, která je připravena podobné problémy řešit, v každém případě se ale jedná o zbytečné výdaje navíc.

Společnost Kwik Fit proto nabádá firemní řidiče a správce vozových parků, aby se celkově více zajímali o stav svých vozů a elektroniku v nich používali s ohledem na provozní podmínky.