Firemní vozy budou možná brzy minulostí

Podle společnosti Glass’s by v budoucnu mohla zaniknout podoba firemních flotil, tak jak je známe dnes. Stále více totiž roste podíl automobilů pořizovaných na operativní leasing.

Trendu odvracení se od nákupu vozu do přímého vlastnictví podle společnosti Glas´s napomáhají i samotné automobilky, když nabízejí operativní leasing vozů pro firmy i fyzické osoby.

Od roku 2012 se počet firem, které se místo přímého nákupu vozů rozhodly využít jejich pronájmu, výrazně vzrostl. 
„Spotřebitelé, zejména mladší generace, jsou zvyklí nakupovat širokou škálu především drahých výrobků a služeb na splátky na měsíční bázi. Typickým příkladem jsou mobilní telefony, nicméně měsíční paušální platby se dostávají do stále většího počtu odvětví včetně autoprůmyslu,“ uvedl Rupert Pontin ze společnosti Glass’s.

Za „hotové“ kupují své automobily podniky, které si je ponechávají po delší dobu. Fleeetoví manažeři v tomto případě vozy nemění do té doby, dokud je jejich provoz rentabilní. Výjimkou potom nejsou životní cykly 8 i více let. Jedná se především o dodávky, jejichž pořizovací cena je vysoká. Proto je podniky provozují, dokud se jim to vyplatí. Následně je prodají v aukcích, nebo je nechají rovnou zlikvidovat.

V případě leasingu se naopak nejčastěji jedná o kontrakty uzavírané na tři nebo čtyři roky. Výhodou tohoto řešení je, že ihned při koupi znají celoživotní náklady na provoz auta včetně údržby. Jsou totiž uvedeny ve smlouvě spolu s limitem ujetých kilometrů.

Mnoho podniků potom přenechává veškeré starosti ohledně správy vozového parku na leasingových společnostech. Tento trend lze pozorovat zejména u velkých firem. Ty například po odchodu správce vozového parku do důchodu už nezaměstnají dalšího, ale jeho povinnosti převedou na poskytovatele leasingu. Malé a střední podniky těchto služeb zatím příliš nevyužívají.