Espace už není tím, čím býval. Z velkého MPV se stal křížencem několika kategorií a nově se řadí do segmentu crossoverů. To hlavní ale zůstává. Stále je to velmi prostorný vůz oplývající nadstandardním komfortem.

Nová generace Renaultu Espace budí emoce na první pohled. Přebírá prvky segmentu MPV, SUV, velkých kombi a možná i dalších. A nejen s testovanými 19“ koly a s příplatkovou exkluzivní barvou Améthyste vlastní výbavě Initiale Paris skvěle vypadá. Upřít ji ale nelze další, velkou prostornost a zejména bohatou výbavu, která se má starat o maximální komfort posádky.

Downsizing pokračuje
Ledaskoho možná překvapí, že pro pohon espacu slouží výhradně motory s objemem 1,6 l. Tedy dvě vznětové verze motoru 1.6 dCi Energy a benzinová přeplňovaná šestnáctistovka kombinovaná s dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC. Jakkoliv se dá předpokládat, že zákazníci budou preferovat právě vznětové verze, do redakčního testu dorazilo benzinové provedení s výbavou Initiale Paris, které se může pyšnit řadou exkluzivních prvků výbavy, ale třeba také systémem zvaným 4Control s řiditelnou zadní nápravou. Toto řešení Renault představil už dříve u modelu Laguna Coupé a nutno podotknout, že u espacu funguje velmi dobře. Výrazně podporuje manévrovatelnost s vozem, což je nejlépe patrné při parkování či pohybu v zakroucených úzkých městských uličkách. Systém řidiči pomáhá i při běžné jízdě a ve vyšších rychlostech, kdy se zasazuje o velmi dobrý pocit z řízení vozu a podporuje vcelku dobré jízdní vlastnosti. Renault Espace si v tomto ohledu mezigeneračně výrazně polepšil a v průběhu testu si vedl nad očekávání dobře. S drobnými nerovnostmi si dokáže poradit na jedničku i v přítomnosti devatenáctipalcových kol a jízda na dlouhou vzdálenost je opravdu velmi komfortní.

Citlivý jedinec
Specialitou nového espacu je i přítomnost systému Multi-Sense, který má vůz vyladit podle aktuální nálady řidiče, či posádky. Nastavení je řada a dokáže měnit jak charakteristiku motoru a převodovky, tak třeba tuhosti tlumičů, výkonu ventilace, úrovně masáže v sedadlech, nebo barevného schématu celého interiéru. Jde bezesporu o zajímavou hračku, ale každý řidič si pravděpodobně časem naspecifikuje svůj vlastní individuální mód, který mu bude nejvíce vyhovovat, a ten bude používat. Ale i tato možnost je velmi příjemná.
Já jsem v novém espacu více ocenil, že rozměrný dotykový displej multimediálního a navigačního systému R-Link 2 – ne nepodobný moderním tabletům – funguje k mé plné spokojenosti. Je dobře graficky zpracován, jeho čitelnost je bezproblémová a zejména jeho reakce a odezva je bleskurychlá. Pokud jde výrobce sdružením více funkcí do takového systému, osobně bych se pouze přimlouval za více prvků rychlé volby. Občasné hledání důležitých funkcí v dalších podmenu je leckdy na obtíž. U Renaultu Espace jich naštěstí nechybí mnoho.

Praktický obr
Renault Espace je k dispozici jak v pětimístném, tak i sedmimístném provedení. Tři samostatná sedadla v druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat vpřed i vzad a také měnit sklon opěradla. Šikovným a praktickým detailem je možnost sklopit kterékoliv ze sedadel elektronicky pouhým stiskem příslušného tlačítka v zavazadlovém prostoru. Jakmile dojde řeč na prostor, i zde bude espace tahat trumfy z ruky. Místa je dostatek jak vpředu, tak i v druhé řadě. A podle preference pochopitelně i v zavazadlovém prostoru. Ten nabízí v sedmimístné konfiguraci 247 l, při sklopených sedladlech třetí řady v závislosti na poloze sedadel druhé řady 614 až 719 litrů. Pětimístná specifikace nabídne ještě o pár litrů navíc a pokud dojde ke sklopení všech sedadel, vzniká prostor až na 2035 litrů.
A jak si s vozem poradil zmiňovaný benzinový motor? Veskrze velmi dobře. Dynamika vozu nechybí, čehož je jasným důkazem i zrychlení na stovku během 8,6 s. Motor je navíc velmi tichý, takže o něm v interiéru vlastně ani nevíte. Sladění s automatickou sedmistupňovou převodovkou je bezproblémové a zbývá tedy spotřeba. Já jsem s vozem absolvoval dlouhé dálniční přesuny při plném obsazení i dlouhou jízdu po vedlejších silnicích a podstoupil též několik přesunů v klasickém městském provozu. To všechno s průměrnou spotřebou 8,3 l/100 km, což na danou specifikaci a velikost vozu není zase tak špatný výsledek.

Technické údaje: Renault Espace Energy TCe 200 EDC
Cena od:     718 926 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     147 kW/5750 ot./min.
Maximální točivý moment:     260 Nm/2500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     211 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     7,8/5,3/6,2 l/100 km
Emise CO2:     140 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4857/1888/1677 mm
Rozvor:     2884 mm
Objem zavazadlového prostoru:     247-719/2035 l
Pohotovostní hmotnost:     1684 kg

{gallery}stories/automobil_ve_firme/Renault_Espace{/gallery}