Ojeté dodávky zlevňují – je jich nadbytek a jsou zanedbané

Společnost CAP upozorňuje na klesající hodnoty ojetých lehkých užitkových vozů. Důvodem je nabídka převyšující poptávku a také tristní stav ojetin.

Ceny na trhu ojetých lehkých užitkových vozidel klesají už druhý měsíc v řadě, a to zhruba o 0,6%. Ve Velké Británii stála ojetá dodávka na konci letošního července v průměru 203 tis. Kč, o měsíc později potom cca 201 tisíc korun.

Důvodem pro oslabování trhu je jednak nadbytek ojetin, dále potom jejich velmi špatný stav a také silné předchozí tři roky, kdy poptávka po lehkých užitkových vozech rostla. Podle údajů evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) rostl loni trh s lehkými užitkovými vozy v průměru o 11,3% napříč celou Evropou. Podle ACEA by to mohla být známka zlepšující se ekonomické situace. Celkový prodej vozidel do 3,5t činil 1.535.125 kusů, což představuje zhruba 83% všech prodejů užitkových vozidel v Evropě v loňském roce.

Největší růst prodejů lehkých užitkových vozů byl zaznamenán v Portugalsku a Španělsku (přibližně o 44% respektive 33%), britský trh rostl o téměř 19%, Německo o 7,3%, Francie zaznamenala nárůst o 1.5 procentního bodu.

Celkově bylo v roce 2014 v Evropě zaregistrováno 1 849 077 užitkových vozů (meziročně +7,6%), z toho 1.535.125 dodávek (+11,3 %), 280 391 středně těžkých nákladních vozů (meziroční pokles o 8,1 %), 217 958 těžkých nákladních vozů (-6,1 %) a celkem 33 561 autobusů (+1,4 %). Český trh s LUV rostl v průměru o 9,8 %, celkově se u nás prodalo 23 280 užitkových vozů všech kategorií. LUV zažily dobrý rok také na Slovensku, kde prodeje rostly o 5,6 % na celkových 9723 vozů.

Firmy se podle ACEA snažily ještě na poslední chvíli využit možnosti koupit vozy, které nemusely plnit novou emisní normu Euro 6, která pro výrobce vešla v platnost 1. září 2014. Od stejného data se nesmí nabízet nové vozy, které tuto normu neplní.

Rada odborníků ze společnosti Glass´s – jak zajistit co nejvyšší zůstatkovou hodnotu vysloužilé dodávky? Zásadní je udržovat vozový park v co nejlepší kondici. Priority zákazníků, kteří starší vozy, včetně těch firemních, kupují se prakticky nemění. Na prvním místě pro ně je odpovídající technický stav vozu, kupující si často raději připlatí i desetitisíce korun za zachovalý a dobře udržovaný vůz. Tato skutečnost by mohla být pro fleetové manažery vodítkem, jak zabezpečit co nejvyšší zůstatkovou hodnotu svých vozů – nezanedbávat jejich údržbu a hlídat, jakým způsobem s nimi zaměstnanci zacházejí.

Šetrní mohou snížit celkové náklady provoz vozového parku o 12% oproti průměru, ti nešetrní je naopak mohou zvýšit až o 13 % nad průměr.
Pokud jde o průměrnou životnost vozidla, rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími řidiči lze vyjádřit v desítkách tisíc korun na vozidlo, v případě velkých podniků s početnými flotilami to tak může znamenat i šesticiferné sumy.