V Česku je 100 čerpacích stanic na zemní plyn CNG

cng_mapa_cr

cng_mapa_crNejvětší nevýhodou spojenou s ekonomičtějším a současně ekologičtějším provozem automobilů na stlačený zemní plyn je ve srovnání s klasickými pohony řidší síť míst, kde lze palivo načerpat. Situace se však zlepšuje. Letos přibylo 31 nových veřejných CNG stanic a nyní je jich v Česku již stovka. Český plynárenský svaz předpovídá další výrazné zvýšení jejich počtu už během příštího roku.

 

Počet míst, kde lze načerpat stlačený zemní plyn se zvyšuje, stejně jako poptávka po automobilech poháněných CNG. Podle údajů Českého plynárenského svazu vloni přibylo 26 veřejných čerpacích stanic prodávajících zemní plyn, letos už jednatřicet. Jejich počet by měl dále růst ještě strměji. Na konci roku 2016 by podle odhadu plynárníků mělo být v Česku celkem 150 nebo 160 veřejných CNG stanic a do roku 2030 nejméně tři stovky. Toto číslo uvádí i Národní akční plán čistá mobilita, který schválila vláda 20. listopadu.

Nové čerpací stanice by se neměly obávat nedostatku odbytu. Počet osobních automobilů, poháněných zemním plynem, rychle roste. Letos jich do konce října podle statistik Svazu dovozců automobilů v Česku přibylo 2423, vloni za stejné období 1096. Podle Českého plynárenského svazu nyní jezdí na českých silnicích přes dvanáct tisíc vozů s tímto alternativním pohonem a letošní meziroční nárůst spotřeby CNG se odhaduje na více než 40 procent. Podle prognóz by za 15 let mělo v České republice jezdit čtvrt milionu vozidel na zemní plyn.

Na zvýšení prodejů automobilů poháněných zemním plynem by měly mít velký podíl firmy. „Je velmi pozitivní, že firmy, živnostníci, ale i dopravní společnosti nebo taxislužby obnovují i celé své vozové parky za vozy na CNG,“ řekl Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu. S rostoucím odbytem CNG vozů počítá také automobilka Škoda, která plánuje, že by deset procent modelů Octavia, prodaných v příštím roce 2016, mělo jezdit právě na zemní plyn. „Vozy na CNG mají dnes nulovou silniční daň, poloviční náklady na palivo, umožnění vjezdu do ekologických zón center měst, podle vládou schváleného Národního akčního plánu se uvažuje nejpozději do roka rovněž o úlevách na dálničních známkách, možnosti rychlejšího odepisování aut, příspěvcích na koupi vozu. Tyto vozy budou mít nepochybně ještě mnoho dalších výhod,“ dodává Šimek z ČPS.

Čtěte také:

FLOTILA – Šetříme s CNG

Nové garáže už nezakazují vjezd autům na CNG

Studentské taxi změní statistiky. Koupí 600 plynových Octavií.

 

{gallery}stories/automobil_ve_firme/cng_v_cr{/gallery}