Agresivní řidiči ovlivňují chování ostatních

agrese

agrese

Podle aktuálního průzkumu společnosti Goodyear ve spolupráci s londýnskou fakultou ekonomiky a politických věd se více než polovina motoristů nechá jinými agresory vyprovokovat k reakcím, které pak přenášejí na další řidiče. Jednou z  patnácti zemí, kde výzkum probíhal, byla i Česká republika. Prokázal, které řidičské prohřešky vadí ostatním nejvíce.

Průzkum hodnotil odpovědi necelých 9 tisíc řidičů z patnácti evropských zemí včetně České republiky. Konkrétně z Belgie, Česka, Itálie, Francie, Německa, Nizozemí, Polska, Rakouska, Rumunska, Ruska, Slovinska, Španělska, Švédska, Turecka a Velké Británie.

Výsledky nejsou lichotivé. Setkání s agresivním řidičem u více než 55 procent respondentů vyvolalo jejich vlastní agresivní reakce, které později ventilovali na další řidiče, čímž je dostali do podobné situace. Psychické rozpoložení zkoumaných mělo vliv i na jejich způsob řízení, které se stalo nebezpečně agresivním. Na druhou stranu, ohleduplný způsob jízdy ostatních dle stejného výzkumu ovlivňuje 87 procent dotázaných respondentů, kteří se na svých cestách pak chovají lépe i k dalším.

„Silniční etiketa má na řidiče vliv,“ řekl vedoucí tohoto výzkumu Chris Tennant. „Zpětné prohlížení videonahrávek vzájemného působení řidičů prokázalo, že pro většinu řidičů jsou důležitá pozitivní gesta, poděkování ostatních motoristů. Za důležité je nepovažovalo jen necelých 10 procent respondentů. Dotázaní řidiči přiznali, že pokud jim jiný řidič nevyjádří dík za jejich vstřícný přístup, chovají se asertivněji v dalších kontaktech s jinými, již náhodnými motoristy.

Studie zkoumala, jaké řidičské návyky iritují ostatní motoristy nejvíce. Mezi nejčastější patří vypočítavé chování v rušném provozu, zejména na křižovatkách, nedodržení bezpečné vzdálenosti (takzvané „lepení se na zadek“ předjedoucího vozu) a nepoužívání blikačů, hlavně na dálnici. Dotázaní řidiči přiznali, že tyto zlozvyky sami také praktikují, ač většinou nechtěně. Výsledkem je pak dominový efekt. Podle víceprezidenta společnosti Goodyear pro Evropu, Střední východ a Afriku Oliviera Rosseaua je bezohledné chování řidičů způsobené také tím, že se ve svých vozech cítí chráněni a ostatní automobily považují za anonymní stroje.

K nápravě je jen několik cest, dle Tennanta zato efektivních. „Pustit jiné v silném provozu, udržovat oční kontakt s ostatními řidiči a viditelně poděkovat za ochotu ostatních.

Čtěte také:

Zvládání více činností za volantem není reálné

Další pražské části zavedou placené parkování

Bodový systém se změní k lepšímu