barva_auto_pruzkumZnačka Ford si nechala zpracovat průzkum, jaké barvy jsou nejpřitažlivější a kdo je preferuje. Zjistilo se, že mezi muži a ženami, kterým se líbí stejné barvy, mohou být velké osobnostní rozdíly. Pro všechny barvy to však neplatí a dvě se líbily všem.

Barva vozu prozradí hodně o tom, jaký má jeho majitel charakter a jaký dojem chce udělat na své okolí. Stejné barvy se líbí jiným typům mužů a žen. Například černá auta si vybírají dominantní ženy, které se považují za cílevědomé, energické a vadí jim, když není po jejich. Naproti tomu muži upřednostňující černé vozy se cítí spíš jako chaotici, kteří se nechají snadno rozptýlit a nedotahují věci do konce.

Modrou barvu volí ženy vyhýbající se konfliktům, ovšem disponující silnou vůlí. Naopak mužští řidiči modrých aut se nechávají ovlivňovat svými pocity a emocemi, při rozhodování dají spíš na city než fakta.

Dále již nejsou výsledky tak rozdílné. Muži s oblibou ve stříbrných autech snadno dokáží zachovat klid ve stresových situacích, řidiči červených aut bývají systematičtí, orientovaní na výsledek a tmavomodré vozy vyhledávají konzervativní páni. Přitom u žen, preferujících tyto tři barvy žádné specifické vlastnosti průzkum neprokázal. Každopádně pro většinu mužů i žen jsou jedněmi z nejatraktivnějších barev červená a černá. Mezi první čtveřici preferovaných barev je umístili všichni respondenti.

„Barva vozu může prozradit hodně, ale většinou to platí jen tehdy, pokud vezmete v úvahu, zda se jedná o muže, nebo o ženu,“ řekla psycholožka Wendy Lord, která zpracovala závěrečnou zprávu o výsledcích průzkumu. „To se ale změnilo, když jsme se dotazovali na kombinace červené a černé. Bez ohledu na pohlaví se líbily lidem, které přitahují rizikové a vzrušující aktivity s pořádnou porcí adrenalinu.“ Značka Ford na výsledek průzkumu reagovala edicí modelu Focus v červené nebo černé barvě, kombinující je s detaily v druhé z nich.

Průzkum vypovídá mnoho zajímavého, na jeho výsledky se však při odhadování řidičů či řidiček kolemjedoucích vozů nelze příliš spoléhat. Již kvůli neoznačeným služebním vozům, kde o barvách rozhoduje firma či organizace. Dalším případem jsou základní barvy. Ty často volí šetrní kupci, kteří si vybírají jen z omezené nabídky barev, za něž není třeba připlácet. Navíc stále platí pravidlo, že větší a dražší vozy jsou nejčastěji lakovány stříbrnou či tmavými metalízami, malá a sportovní auta bývají pestřejší. Složitější je situace také u vozů pořízených jako ojeté. Barva je brána v potaz, ale může jí převážit nabídka, která se neodmítá. Zájemce o černý vůz tak může odjet v zeleném.

Čtěte také:

Agresivní řidiči ovlivňují chování ostatních

Zvládání více činností za volantem není reálné

Nejprodávanějším pick-upem v Evropě je Ranger

{gallery}stories/automobil_ve_firme/barvy{/gallery}