Prototypy autonomních vozů mají tisíce problémů

autonomni_rizeni_google_prototyp

autonomni_rizeni_google_prototypPodle představ většiny automobilek, které se zabývají vývojem autonomního řízení, by vozy schopné samočinného provozu měly v budoucnu snížit nehodovost, či nehodám zcela zabránit. Zkušenosti z jejich testů ale zatím vykázaly něco jiného. Za patnáct měsíců testování autonomních vozidel v reálném provozu byly zaznamenány téměř tři tisíce výpadků jejich samočinného řízení. Příčin je vícero.

Severoamerický stát Kalifornie umožňuje testování autonomních vozidel v běžném provozu. Za to od společností, které je vyvíjejí, vyžaduje reporty z testování včetně záznamů případných potíží a nehod. Na kalifornských silnicích má povoleno testovat samočinný provoz vozů jedenáct společností. Sedm z nich bylo povinno do 1. ledna letošního roku dodat informace s počtem výpadků systému autonomního řízení, které se jim staly od září roku 2014 do listopadu 2015. Selhání dosáhla počtu 2894…

Nejaktivněji vyvíjí tato vozidla internetová a technologická firma Google. Její flotila 53 prototypů ujela v období zmíněných patnácti měsíců ze všech testujících společností nejvíce, celkem 682 895 kilometrů. Při tom došlo k 272 selhání systému, v dalších 69 případech musela posádka zasáhnout do řízení proto, že hrozila nehoda. Přitom malé autonomní vozítko společnosti Google nepočítá s volantem ani brzdami, takže by cestující vyvíjeného produkčního vozu neměl jak převzít kontrolu nad řízením.

Podle výsledků testů jsou autonomní vozidla společnosti Google i tak nejspolehlivější. K selhání systému autonomního řízení došlo průměrně po 2510 ujetých kilometrech. Naopak nejhorší bilanci mezi vývojáři autonomních vozů má značka Mercedes-Benz, která na kalifornských komunikacích testuje dva své prototypy. Zaznamenala 1031 odpojení systému, z toho 502 automatických a 529 aktivovaných řidičem na 2799 kilometrech. To je problém na průměrných 2,7 kilometru. Dva prototypy značky Volkswagen s přezdívkami „Jack“ a „Igor“ ujely 24 052 km s 260 výpadky systému, průměrně na 93 kilometrech. Nissan ohlásil 106 odpojení systému na 2391 kilometrech, tedy každých 22,5 km. Výrobce elektromobilů Tesla poslal kalifornskému úřadu pro motorová vozidla jen krátkou zprávu tvrdící, že jeho prototypy v autonomním režimu neměly žádnou poruchu a neudal vzdálenost, kterou ujely. S ohledem na výsledky ostatních testujících to nezní příliš důvěryhodně.

Problémy nezaznamenaly jen automobilky, ale i společnosti, které pro ně vyvíjejí technologie, vyrábějí díly a autonomní vozidla také testují. Firma Delphi ujela se dvěma testovacími prototypy Audi SQ5 vzdálenost 26 815 kilometrů, při kterých zaznamenala 405 výpadků, z nichž na osmi měly vinu sériové vozy. Po jejich odečtení to vychází na selhání autonomního řízení po průměrných 67,5 km. Zcela nejhůře dopadla dvě vozidla společnosti Bosch, která měla na ujeté vzdálenosti 1505 kilometrů ve stručném formuláři 625 blíže neurčených odpojení systému, tedy každých 2,4 kilometru.

Některé testující společnosti popsaly důvody výpadků autonomního řízení ve svých zprávách úřadu podrobně, jiné vůbec. Celkově byly nejčastějšími příčinami selhání systému nebo řidičova převzetí řízení nesprávné rozpoznání jízdních pruhů či vyhodnocení okolí, problémy se software (většinou kvůli zatížené řídící jednotce či problémům s přenosem dat v CAN bus směrnici) a nechtěné manévry vozidla, jinými slovy jejich nebezpečné reakce. Prototypy měly chyby v lokalizaci, nezvládaly hustý provoz s mnoha ostatními vozidly a chodci v křižovatkách, pozdě brzdily, nestíhaly reagovat na dopravní značení, vyjížděly z jízdního pruhu, ztrácely dráhu předchozího vozidla nebo nerozeznaly vůz, který před nimi zastavil, či vozidlo vyjíždějící z parkovacího místa. Občas samy bezdůvodně zastavily nebo se naopak vůbec nerozjely. Testující osoby přebíraly řízení také kvůli průjezdu sanitek, na které autonomní vozy nereagovaly.

Kalifornští zákonodárci svůj přístup k autonomním vozům zpřísňují. Již přijali předběžné opatření, podle kterého budou muset testovací řidiči autonomních vozidel projít školením a mít na jejich řízení speciální licenci. Výrobci vozů si budou muset opatřit certifikaci na svou technologii od třetí strany, například nezávislé zkušebny.

Automobily jezdící samočinně mají před sebou ještě dlouhou cestu. Vypadá to, že nejnáročnější bude získat důvěru motoristů, která se po zveřejnění počtu selhání prototypů přinejmenším v Kalifornii jistě otřásla.

Čtěte také:

Autonomní vozy chce čtvrtina řidičů

Jak se budou řídit volva, která pojedou sama

Mercedes třídy E převezme kontrolu za řidiče