doprava_euVýzkum prokázal, že evropské diesely v průměru vyprodukovaly podstatně více oxidu uhličitého CO2 než vozy na trzích, kde dominují benzínová auta a hybridy. Přitom podle technických údajů naftových automobilů, tak populárních i v českých flotilách, by tomu mělo být naopak.

Výzkum vedl Dr. Eckhard Helmers z univerzity v německém Trevíru a Michel Cames z univerzity v Lucemburku. Došli k závěru, že diesely mají zhoubnější vliv na životní prostředí než benzínové motory, ačkoliv technické údaje automobilek tvrdí opak. Při porovnání dynamicky obdobných verzí stejného modelu vychází jako ten, který produkuje méně emisí, diesel.

Emise nových evropských automobilů za posledních dvacet let výrazně poklesly. Na japonském trhu, kde je největší podíl benzínových a z nich vycházejících hybridních vozů, se průměrně snižují teprve od roku 2006, ale rozdíl stále roste. Studie počítala data do konce roku 2013, kdy byl průměr v Evropské unii 128 gramů na kilometr, japonský pak jen 108 g/km. K tomu je třeba dodat, že na japonském trhu jezdí více malých osobních automobilů a v Evropě pohánějí diesely spíše větší modely.

Na evropském trhu se naftové vozy podílí 53 procenty, naopak hybridní automobily se zážehovým motorem dosahují podílu jen 1,4 %. Oproti tomu v Japonsku se prodá dvaadvacet procent hybridů kombinujících benzínové motory s elektromotory a pouze 1,8 procenta dieselů.

Studie nebrala v potaz metodiky testovacích cyklů pro měření emisí, které jsou v Evropě a Japonsku odlišné. Pokud by se tak stalo, podle Helmerse by byl rozdíl ještě větší. Reálná spotřeba vozů se čím dál více liší od údajů naměřených v laboratorních podmínkách evropského testu NEDC, což dokazuje i studie, v roce 2015 vypracovaná Mezinárodní radou pro čistou dopravu ICCT.

Nová studie byla minulý týden prezentována Evropskému parlamentu prostřednictvím akční skupiny pro životní prostředí Green Budget Europe. Její tvůrci vznesli požadavek, aby EU přestala diesely tolik protěžovat a zpřísnila jejich měření.

Čtěte také:

EU chce zpoplatnit vjezd automobilů do všech měst

Automobilky chtějí urgentní změnu měření emisí

V Evropě se opět začíná dařit novým automobilům