PSA má první výsledky měření reálné spotřeby

psa_peugeot_citroen_ds_realna_spotreba

psa_peugeot_citroen_ds_realna_spotrebaKoncern PSA, sdružující značky Peugeot, Citroën a DS, nedávno avizoval, že začne měřit spotřebu reálných, pro testy nijak neupravených automobilů v běžném provozu. Tímto způsobem zjistí, jaké mají skutečné spotřeby. Nyní automobilka zveřejnila čísla, která byla naměřena. Od oficiálních údajů se liší poměrně zásadně.

Koncem října skupina PSA ohlásila, že chce být férová ke svým zákazníkům a jako první začne měřit spotřebu svých vozů v reálných provozních podmínkách. Ty se značně liší od formálně udávané spotřeby a s ní souvisejících emisí, měřených v laboratorním prostředí podle nereálného evropského cyklu NEDC, který vešel v platnost s počátkem roku 1996 a jeho kořeny sahají do šedesátých let minulého století. Testované automobily navíc bývají pro test upraveny. Mívají zalepené spáry karoserie pro zlepšení aerodynamiky, demontovaná zpětná zrcátka, odpojené alternátory, zatlačené brzdové destičky, používají speciální maziva a další triky; protože co není zakázané, je povolené.

Reálná měření vozů PSA proběhla na veřejných komunikacích poblíž Paříže podle protokolu, který definovala nevládní organizace Transport & Environment. Protokol se inspiroval evropským projektem RDE (Real Driving Emission), kdy se měří spotřeba paliva pomocí přenosného zařízení pro měření emisí, namontovaného ve voze. Garantem protokolu a jeho provádění v předem stanovených podmínkách se stal nezávislý mezinárodně uznávaný orgán Bureau Veritas, který rovněž potvrzuje jeho řádný průběh a pravost všech výsledků.

psa_peugeot_citroen_ds_realna_spotreba

Cyklus se skládal z jízdy 25,5 kilometru ve městě, 39,7 km mimo město a 31,1 na dálnici za reálných podmínek provozu. Testované vozy měly zapnutou klimatizaci, byly naloženy zavazadly a zdolávaly stoupání, s kterými evropský měřící test NEDC vůbec nepočítá. Testovaly se tři modely. Hatchback nižší střední třídy Peugeot 308, delší verze velkoprostorového vozu Citroën C4 Grand Picasso a malý prémiový hatchback DS 3. Bohužel všechny měly stejný pohon, čtyřválcový turbodiesel 1,6 BlueHDi o výkonu 88 kW, spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. K dispozici jsou tak výsledky pouze jediné koncernové motorizace.

K naměřeným číslům skupina přidala také spotřeby, které zjistila v průzkumu mezi svými zákazníky, majiteli stejných modelů. Výsledky byly podobné, na rozdíl od oficiálních udávaných hodnot, pocházejících z laboratorního měřícího cyklu NEDC. Peugeot 308, který má udávanou kombinovanou spotřebu 3,2 litru na 100 kilometrů, dosáhl v testu spotřeby 5,0 litru, zákazníci udali 5,0 až 5,1 l/100 km. Velkoprostorový model Citroën C4 Grand Picasso údajně jezdí za rovné čtyři litry nafty, v testech ale potřeboval 5,6 l/100 km, což odpovídá zkušenostem jeho majitelů jezdících za 5,5 až 5,7 litru na 100 kilometrů. Malý hatchback DS5 s udávanou kombinovanou spotřebou 3,6 l/100 km v testech dosáhl hodnoty 4,9 litru, zákazníci udali o něco vyšší rozmezí 5,1 až 5,3 l/100 km.

Testování je teprve v začátcích. Do léta letošního roku 2016 zveřejní skupina PSA stejným způsobem změřenou reálnou spotřebu třiceti zásadních modelů svých značek Peugeot, Citroën i DS. Doufejme, že se snahami Francouzů o transparentnost nechají inspirovat další automobilky.

Čtěte také:

Peugeoty a Citroëny udají reálnou spotřebu

Automobilky chtějí urgentní změnu měření emisí

Studie: ohleduplnost dieselů je nadhodnocena

{gallery}stories/automobil_ve_firme/psa_spotreba{/gallery}