autonomni_rizeni_volvoPokud se masověji rozšíří vozy schopné autonomního provozu, čeká odvětví pojišťování vozidel radikální restrukturalizace. Podle prognóz by se měl díky samočinně jezdícím vozům do roku 2035 snížit počet dopravních nehod až o 80 procent. Tomu se bude muset přizpůsobit pojistné. Automobilka Volvo spustí masivní testování autonomních vozů již v příštím roce a do roku 2020 se v jejích nových autech nemá nikdo zabít nebo vážně zranit…

Podle výzkumu pojišťovacích společností Swiss Re a HERE se díky autonomním vozidlům mohou jen v roce 2020 snížit celosvětové platby pojistného až o 20 miliard amerických dolarů (v přepočtu necelých 470 mld. Kč). V současnosti pochází 42 % všech příjmů za neživotní pojistky právě z pojištění motorových vozidel, které je největším pojišťovacím odvětvím.

Podle automobilky Volvo budou pojišťovny muset reagovat na snížení nehodovosti přepracováním stávajícího obchodního modelu. „Dopad autonomního řízení na pojišťovací průmysl bude ve střednědobém i dlouhodobém horizontu obrovský. Hlavní důvody, proč to
všechno děláme, je méně dopravních nehod, méně zraněných a méně smrtelných úrazů. Technologie autonomního řízení je za poslední roky jednoznačně nejdůležitější inovací v automobilovém průmyslu,“ prohlásil Håkan Samuelsson, generální ředitel společnosti Volvo Cars, na semináři „Budoucnost autonomně řízených vozů – důsledky pro pojišťovnictví“, který automobilka uspořádala v Londýně spolu s britským výzkumným institutem pojišťoven Thatcham Research.

Podle výkonného ředitele společnosti Thatcham Research Petera Shawa automobilky předpovídají, že vysoce autonomní vozidla, která za určitých podmínek zvládnou řízení zcela bez řidiče, budou k dispozici již kolem roku 2021. Pak má dojít ke značnému poklesu počtu dopravních nehod, stejně jako po masovějším zavedení automatického nouzového brždění.

Podle výzkumu amerického institutu NHTSA dojde v důsledku používání autonomních a online vozidel do roku 2035 ke snížení počtu havárií o 80 procent. V případech, kdy nebude možné nárazu předejít, dojde díky zásahu systému alespoň ke snížení rychlosti vozidla a z ní vyplývajících důsledků nehody.

Značka Volvo autonomnímu řízení věří. V příštím roce 2017 zahájí ve Velké Británii testování technologií autonomního řízení, ve Spojeném království dosud nejrozsáhlejší. Na britské silnice vypustí až stovku autonomně řízených vozů s posádkou z řad běžných lidí. Podobné testování bude probíhat také ve Švédsku a v Číně.

Značka také stále věří v dosažení své „vize 2020“. „Automobilka Volvo má vizi, na jejímž základě nebude počínaje rokem 2020 v nových vozech Volvo nikdo usmrcen ani vážně zraněn. Klíčem k dosažení tohoto cíle je právě technologie autonomního řízení,“ prohlásil její ředitel Samuelsson.

Čtěte také:

Jak se budou řídit volva, která pojedou sama

Prototypy autonomních vozů mají tisíce problémů

Automatické brždění odvrátí až 40 % nárazů

{gallery}stories/automobil_ve_firme/autonomni_volvo{/gallery}