leaseplan_pruzkum_autonomni_rizeniPřechod na vozidla s autonomním řízením se sebou nenese jen technická a legislativní úskalí, ale také lidské bariéry. Někteří motoristé samočinně jezdícím vozům nedůvěřují a nechtějí je ani vyzkoušet. Jaká je situace a ve kterých zemích jsou motoristé k myšlence auta bez řidiče nejpřístupnější, zjišťoval nový průzkum společnosti LeasePlan. Rozdíly jsou i mezi pohlavími.

Studie MobilityMonitor společnosti LeasePlan se zúčastnilo více než 4000 řidičů ze sedmnácti zemí světa. Průzkum se prováděl koncem loňského roku mezi řidiči v Evropě, Spojených státech, Indii a Austrálii. Auto bez řidiče by chtělo vyzkoušet průměrně 71 procent dotázaných, zhruba sedm z deseti. Většina účastníků průzkumu, konkrétně 57 %, uvedla, že by při zkoušce samočinně řídícího vozu byla lehce nervózní. Naprosto normálně by se v automobilu bez řidiče cítilo 17 procent ze všech respondentů. Více autonomnímu řízení věří muži než ženy, zcela bez obav by do takového vozu usedlo 15 % mužů a jen 7 procent žen. Naopak věk dotázaných nehrál roli, respondenti starší 55 let odpovídali stejně jako lidé ve věku do 34 let.

Rozdíly jsou však mezi různými státy. Nejochotněji by auto bez řidiče vyzkoušeli motoristé z Nizozemska a Dánska, kde zájem projevilo shodně 83 procent dotázaných, přičemž 20 % Nizozemců a 17 % Dánů by do nich usedlo bez obav. Dalšími nejvstřícnějšími ke zkoušce auta bez řidiče byli Němci (81%), Britové (78 %), Belgičané (77 %) a Francouzi (76 %). Naopak nejméně věří autonomním vozům Řeci, kterých by je vyzkoušelo 51 % a 46 % z řeckých respondentů by do auta bez řidiče vůbec nenastoupilo. Českou republiku analýza nezahrnovala, takže jaký postoj mají tuzemští řidiči k autonomnímu řízení, zatím nebylo zjištěno. V sousedním Polsku projevilo zájem o zkoušku autonomního vozu 58 procent řidičů a jen dalších 5 % by přitom nemělo žádné obavy.

LeasePlan, jedna z největších společností zabývajících se správou vozových parků a mobilitou řidičů, která má aktuálně ve flotile více než 1,5 milionu vozů, má k autonomním vozům vstřícný postoj. „LeasePlan se vyznačuje tím, že vždy vítal inovace. Jako jedni z prvních jsme zahrnuli hybridní a elektrická vozidla do nabídky pro klienty, kteří mají zájem snižovat dopad provozu aut na životní prostředí. A stejně tak očekáváme, že součástí naší nabídky budou rovněž vozidla bez řidiče, a to tehdy, až budou pro jejich provoz splněny potřebné podmínky. Samozřejmě bude záležet na poptávce. Dnes jsou taková vozidla ve fázi vývoje a testování, jejich zavedení do reálného provozu ještě nějaký čas zabere,“ řekl Senior Vice-President Car Remarketing, Operations and Procurement firmy Wolfgang Reinhold.

Čtěte také:

Autonomní vozy mají změnit pojišťovací průmysl

Prototypy autonomních vozů mají tisíce problémů

Jak se budou řídit volva, která pojedou sama

{gallery}stories/automobil_ve_firme/leaseplan_autonomni{/gallery}