Průzkum: jak Češi nakupují auta

nakup_vozu

nakup_vozuPodle průzkumu společnosti EY, zabývající se podnikovým poradenstvím a agentury STEM/MARK, berou tuzemští zájemci o nový automobil svůj nákup velmi zodpovědně. Pečlivě vybírají, na vůz odpovídající jejich představám jsou ochotni si počkat a chtějí ho i řádně vyzkoušet. Překvapením může být jejich věk a přístup k alternativním pohonům.

Průzkum byl realizován telefonicky a účastnilo se jej 501 respondentů, aktivních řidičů ve věku 20 až 60 let, z nichž 80 procent již má zkušenost s nákupem automobilu. Výsledky byly poněkud překvapující a potvrdily, že tuzemští zákazníci berou nákup svého nového vozu více než vážně.

Nejdůležitějším parametrem při výběru nového vozu je pro Čechy, asi nepřekvapivě, jeho cena. Devětadvacet procent respondentů se rozhoduje podle značky a 13 % dle výbavy vozu. Pokud si Češi pořizují ojetý vůz, pro 42 procent z nich je taktéž nejdůležitější cena, která je nejzásadnějším faktorem pro 31 % kupců nových vozů.

Češi si na auto stále potrpí a chtějí, aby přesně odpovídalo jejich představám. Jeho nákupu jsou ochotni obětovat dost času. „Hlavním kritériem pro výběr auta je cena, i když při nákupu nového vozu má pro zákazníky cena i značka již v zásadě stejnou důležitost. Ať už Češi míří pro nový vůz do autosalonu, nebo pro starší auto do bazaru, vždy se jich snaží navštívit více. Český národ je navíc poměrně striktně rozdělený mezi ty, co chtějí zcela nové auto a fanoušky ojetých vozů. Jen jednotky procent lidí z obou táborů po své první zkušenosti volí u dalšího auta druhou variantu,“ vysvětlil Petr Knap, partner podnikového poradenství společnosti EY v ČR a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Kdo si koupí nové auto, mění jej pak opět za nový vůz. Jen 5 procent kupců nového automobilu by si příště koupilo ojetý. Naopak 34 % kupců ojetin si jako další auto pořizuje opět ojeté a jen 6 % z nich uvažuje o koupi nového. Třicet procent mužů a 43 % žen se při volbě prodejce nejčastěji řídí doporučením svých známých, s rostoucím věkem dají na vlastní zkušenosti.

Nové auto si koupil zhruba každý čtvrtý řidič. Sedmapadesát procent z nich k tomu využilo své úspory a 40 % volilo různé formy splácení, nejčastěji leasing. Ten preferují vysokoškolsky vzdělání motoristé, naopak ti se základním vzděláním nebo výučním listem využívají bankovní úvěry.

Celých 83 procent respondentů, kteří se zúčastnili průzkumu, chtělo možnost srovnání více nabídek a vyjednávání o ceně vozu. Přitom investují do svých oblíbených značek, jako nejdůležitější faktor ovlivňující jejich nákup uvedla značku vozu téměř třetina dotázaných, přesněji 29 procent.

Za ideální místo pro nákup automobilu považuje 82 procent tuzemských motoristů klasickou prodejnu, naproti tomu přes internet by si auto cíleně koupily jen dvě procenta respondentů. Ostatním by chyběla možnost osobně si auto prohlédnout a také testovací jízda. Přitom novým technologiím se Češi nebrání. Nákup elektromobilu by zvažovalo 55 procent dotázaných a celých 47 % by bylo ochotno akceptovat jeho vyšší cenu za nižší provozní náklady nebo dopad na životní prostředí. Nejotevřenější k elektromobilům jsou motoristé ve věkové kategorii 30 až 44 let a téměř každý třetí řidič by uvažoval o pořízení autonomního vozu, které se podle jejich názoru masově rozšíří během patnácti let.

58 % z nich by uvítalo také automatickou komunikaci vozu se servisem. Možná i proto, že nejčastějšími zájemci o koupi vozu jsou mladí lidé ve věku mezi 20 a 29 roky. Ti však volí spíše ojeté automobily a rozhodují se podle jejich ceny a výbavy. Naopak starší kupci mívají spíše vybraný konkrétní model.

Na auto přesně podle svých představ si je 52 procent řidičů ochotna počkat i půl roku. Samozřejmostí je i testovací jízda, obvykle v přítomnosti prodejce. „Zajímavé je, že více než polovina Čechů by si nový vůz ráda vyzkoušela i v extrémních situacích, do kterých se za běžného provozu nedostanou. V zážitkových centrech jsou pak ochotní i vůz zakoupit,“ říká Petr Knap.

Čtěte také:

Průzkum: Češi mají průměrně 4 věrnostní karty

Sedm z deseti lidí by vyzkoušelo auto bez řidiče

Autonomní vozy mají změnit pojišťovací průmysl