Proč si lidé kupují nebo nekupují ekologická auta

elektromobil

elektromobilCelosvětový průzkum zjišťoval, jaká kritéria řidiči považují za nejdůležitější pro pořízení takzvaných „zelených“ automobilů a jaké důvody naopak brání jejich většímu rozšíření. Podle společnosti LeasePlan, která za průzkumem stojí, mají Češi ve srovnání se svými západními sousedy stále co dohánět…

Průzkum si nechala vypracovat společnost Leaseplan v rámci celosvětové studie MobilityMonitor, které se zúčastnilo více než 4000 řidičů ze sedmnácti zemí světa. Výzkum se prováděl koncem loňského roku mezi řidiči v Evropě, Spojených státech, Indii a Austrálii.

Za rozhodující kritérium při výběru takzvaného „zeleného auta“ považuje 45 procent respondentů jeho dopad na životní prostředí. Tento přístup více upřednostňují ženy, které jej uvedly v 52 procentech případů. Druhým nejčastějším důvodem pro výběr ekologicky šetrného vozidla jsou daňové výhody, které zmínilo 20 % respondentů. Třetím nejčastěji zmiňovaným argumentem byl fakt, že se řidičům konkrétní model nebo daná značka „zeleného auta“ prostě líbí. Tento důvod upřednostnilo 17 procent dotázaných.

Průzkum zjišťoval také překážky, které brání masivnějšímu rozšíření ekologických vozidel, zejména elektromobilů. Jejich hlavním nedostatkem je skutečnost, že s nimi nelze vykonávat dálkové cesty. Právě tento fakt uvedlo 71 % respondentů jako důvod, proč by si zatím  elektromobil nepořídili. Necelá polovina lidí (44 %) si je dosud nevybrala, protože je nedůvěřivá k síti dobíjecích stanic. Situace se však lepší, ve stejném průzkumu z roku 2014 tento důvod představoval problém pro 51 % dotázaných. Pro více než třetinu řidičů (34 %) je elektromobil je příliš drahý. Jejich podíl se od roku 2014 nezměnil o jediné procento.

Zadavatel průzkumu, vedoucí společnost v oblasti správy firemních autoparků LeasePlan, má ve více než 1,5milionovém vozovém parku již přes 10 000 elektrických nebo hybridních vozidel, hlavně v západní Evropě, Norsku a Spojených státech. Celých 60 % těchto aut je však součástí flotil vládních organizací nebo institucí působících ve veřejném sektoru, nejde tedy o volbu firem nebo samotných řidičů. Počet ekologických vozidel roste také ve více než dvacetitisícovém portfoliu české pobočky společnosti. Alternativní pohony zde tvoří zhruba pět procent flotily, což značně převyšuje republikový průměr. Nejčastějším alternativním pohonem je stlačený zemní plyn. LeasePlan má ve správě přes takových 850 vozů, tedy největší flotilu aut na CNG v Česku.

Ve srovnání se západními zeměmi ale v tuzemsku stále jen zanedbatelný zájem o elektromobily. „Sice existuje národní plán čisté mobility a už v blízkém budoucnu se pravděpodobně i státní správa vybaví vozidly s alternativními pohony, jasná a zřetelná podpora však stále chybí. Přitom by ani nebylo zapotřebí mnoha peněz na dotace. Impulsem by se mohlo stát například povolení jízdy ekologických vozidel v pruzích vyhrazených pro hromadnou dopravu či taxislužbu. Anebo možnost zvýhodněného parkování v městských zónách,“ míní zástupce technického ředitele společnosti LeasePlan Česká republika Daniel Prostějovský.

V Česku nefungují daňové úlevy nebo regulace emisí CO2, které jsou hlavními podněty pro rozšiřování „zelených aut“ ve světě. Podle Daniela Prostějovského může být dobrým příkladem Nizozemsko. „Vytvořili tady systém daňového znevýhodnění klasických pohonů a z peněz, které takto vyberou, z velké míry financují právě alternativní pohony. Když například přistanete na amsterdamském letišti Schiphol, je vysoce pravděpodobné, že do města pojedete elektrickou Teslou. Letištní taxislužba se totiž vyzbrojila třemi stovkami těchto vozidel,“ vysvětluje Prostějovský. V Česku holt vše trvá déle…

Čtěte také:

Řidiči připlatí až desetinu ceny auta za technologie

Průzkum: jak Češi nakupují auta

Sedm z deseti lidí by vyzkoušelo auto bez řidiče