konektivita_sync_3Podle průzkumu konzultační společnosti Accenture jsou řidiči, kupující nové auto, ochotni připlatit až 10 procent jeho ceny navíc za technologie, využívající konektivitu. Nejochotněji investují do informací a zábavy. Vypadá to, že již v blízké budoucnosti by se konektivita měla stát běžnou součástí všech nových automobilů.

Společnost provedla průzkum ve třech zemích s největšími automobilovými trhy světa na třech kontinentech, konkrétně v Číně, Německu a Spojených státech. Zúčastnilo se jej 5111 aktivních řidičů. Cílem průzkumu bylo zjistit, jaký mají řidiči postoj k technologiím, týkajícím se konektivity, informačních a zábavních služeb i vzdáleného přístupu k funkcím vozů.

Na dotaz, jaké procento z pořizovací ceny nového automobilu by byli řidiči ochotni zaplatit navíc za informační a zábavní služby, které vyhovují jejich potřebám, sedm z deseti (71 %) z nich odpovědělo, že až desetinu. Nejvíce jsou ochotni utrácet za služby vzdáleného přístupu k vozu, například systém eCall. Ten v případě život ohrožující situace, typicky po havárii, automaticky odešle zprávu na tísňovou linku s polohou vozidla a dalšími informacemi. Když dojde k poruše vozu, další systém bCall kontaktuje asistenční službu. O systém eCall se zajímalo 63 procent dotázaných a 41 % by za něj bylo ochotno zaplatit.

Velký zájem je o diagnostické a lokalizační služby. Přesně tři čtvrtiny respondentů by ocenily pravidelné zprávy o technickém stavu jejich automobilu a 71 procent by zvážilo využití zpráv pro řízení životnosti automobilu. Za tyto služby je ochotno připlatit 43 procent tázaných. Lokalizační funkce jako sledování ukradeného auta, navigace nebo systémy vzdálené lokalizace zaparkovaného vozu, chce 55 % dotazovaných. Připlatit je za ně ochotná necelá třetina, tedy 29 procent motoristů. Osmdesát procent amerických řidičů nejvíce zajímá právě systém sledování kradeného automobilu.

Více než třetina, tedy 35 procent respondentů, by chtěla služby osobní asistence. To znamená hlasem aktivované informace, kdy by jim na jejich dotaz auto sdělilo polohu; 32 % tázaných zajímá dálkové hlasové ovládání elektrických spotřebičů v chytré domácnosti. Pětina by ocenila služby online rezervace.

Rozdílné názory panují na placení nových automobilových služeb, využívajících konektivitu. Téměř polovina, tedy 47 procent řidičů, je za ně ochotna zaplatit jednorázovou částku při pořízení nového automobilu, nebo platit za připojené služby během jeho životnosti. Více než třetina (34 %) by chtěla princip podobný bezplatným aplikacím pro mobilní telefony, tedy základní služby zdarma výměnou za inzerci v autě, ale s možností upgradu na plnou, placenou verzi. Dvaatřicet procent by zvážilo placení měsíčních poplatků.

Názory na jednotlivých kontinentech se lišily. Americké řidiče velmi zajímala vzdálená diagnostika automobilu, kterou by rádo využívalo 63 procent z nich. Číňané tak zvědaví nebyli, zato by jich o tuto službu mělo zájem 65 % a 72 procent by velmi ocenilo dálkovou diagnostiku a kontrolu technického stavu vozu. Tyto služby by zajímalo 47 % německých řidičů.

Rozdíly byly také v ochotě motoristů do novinek investovat. Čínští řidiči by byli za zábavní a informační služby byli ochotni připlatit až 16 procent ceny nového auta, Američané by zvážili příplatek až 15 %. Oproti tomu konzervativnější Němci by utratili 11 procent navíc. Lišil se i názor na datová práva v jednotlivých kontinantech. Podle více než poloviny německých řidičů jsou majetkem poskytovatele služeb, naopak většina Američanů i Číňanů si myslí, že data generovaná připojenými službami patří jim.

Na základě průzkumu společnost Accenture předpokládá, že do roku 2025 budou všechna prodávaná auta podporovat konektivitu. „Jsme přesvědčení o tom, že poptávka po široké škále služeb od bezpečnostních systémů a služeb vzdáleného přístupu až po technologii asistence při parkování se v následujících letech výrazně zvýší,“ předpokládá Axel Schmidt, generální ředitel odnože automotive practice společnosti Accenture.

Čtěte také:

Průzkum: jak Češi nakupují auta

Češi nepoužívají bezpečnostní systémy, kterým věří

Sedm z deseti lidí by vyzkoušelo auto bez řidiče