Po úlevách na spotřební dani začne stát podporovat nákup nových vozidel na alternativní pohon. Zatím na dotace dosáhnou jen kraje a obce, už příští rok by měly jít peníze i lidem či firmám.

Výzvu na dotace na nákup automobilů s alternativním pohonem pro kraje a obce vyhlásí Ministerstvo životního prostředí pravděpodobně už letos v říjnu.  Dotace 50 tisíc Kč by měla být vyhrazena pro vozy na stlačený zemní plyn, dalších 100 tisíc korun by mělo zamířit na plug-in hybridy a 150 tisíc Kč by měl být příspěvek na nákup čistého elektromobilu. V příštím roce by se mohla stejná nebo podobná výzva týkat už i občanů.

Podle MŽP mají kraje, města a obce stejný zájem o CNG vozy a elektromobily, 43 resp. 48 procent a nejmenší zájem jen 9 procent o vozidla hybridní. „Výstupy z dotazníků zpracováváme. Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí, od 70 obcí a měst a 8 krajů. Vyplývá z nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o CNG. Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla, menší zájem pak evidujeme u nákladních automobilů a skútrů. Dotazníky využíváme jako doplňkový a orientační materiál pro nastavení výzvy, kterou dle předpokladu vyhlásíme v průběhu října,“ říká Dominika Pospíšilová z MŽP.

Na dotace má být připraveno 150 milionů korun, které se vyčlení z Národního programu životního prostředí. Dotace mají zmírnit rozdíly v pořizovací ceně vozů na naftu či benzín a těch s alternativním pohonem. Provozovatelé těchto aut pak ušetří hlavně za palivo, které je výrazně levnější.  „Aktuálně běží nebo se připravuje řada programů, které jsou komplementární s vládou schváleným Národním akčním plánem čistá mobilita a mají jediný cíl, a sice podpořit nákup vozidel na alternativní paliva. Česku hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě,“ říká Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu a dodává: „V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během 5 ti let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla a pouze úřady krajů, na rozdíl např. od ministerstev, měly již tehdy o ekologická vozidla zájem. Ani dnes, po 8 mi letech, ale zdaleka podíl těchto vozidel ve státní správě rozhodně nečiní 25 procent.“

Čtěte také: Firmy dostanou státní podporu na elektromobily