Před rokem začala dieselgate, jak to poznamenalo Volkswagen?

dieselgate

Už celý rok se koncern Volkswagen potýká s tzv. Dieselgate. Zatím ho to stálo několik miliard eur, ale jaké jsou další důsledky?

Uplynul právě rok od chvíle, kdy americká Agentura pro ochranu životní prostředí (EPA) oznámila, že ve vozech koncernu Volkswagen objevila speciální software, který ovlivňoval množství vypouštěných emisí. Systém uměl poznat, kdy se auto nachází na speciálních válcích pro testování emisí, a množství vypouštěných látek automaticky snížil. Při běžné jízdě po silnici pak naopak vypouštěl vyšší emise.
Volkswagen přiznal, že problém se týkal 11 milionů aut po celém světě s motory 1.6 a 2.0 TDI označovanými jako EA189. Později k nim přibyl ještě agregát 3.0 TDI. Automobilku už řešení skandálu stálo mnoho miliard eur. Přistoupil například na zaplacení 15,3 miliard dolarů za urovnání vládních a spotřebitelských žalob v USA. Jaké jsou ale další důsledky?
Na prodejích se to překvapivě příliš neprojevilo. VW Group prodal za prvních sedm měsíců letošního roku 5,9 mil. aut, což je o 1,3 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. V USA sice prodeje klesly o 6,8 %, ale situaci zachránila Čína a východní Evropa. Citelnější jsou ale ztráty v hodnotě firmy. Akcie Volkswagenu na frankfurtské burze za rok spadly o 26,8 %. Už na tom ale byly hůř, bezprostředně po odhalení skandálu klesly v jednu chvíli téměř až o 50 %.
Dalším zajímavým číslem je zůstatková hodnota. Server What Car? spočítal, že zůstatková hodnota vozů VW je po třech letech užívání 42,21 %, což je o 2,7 % méně než před vypuknutím aféry. Nicméně průměr celého automobilového trhu za stejnou dobu klesl o 2 %. Podobně jako Volkswagen kleslo toto číslo i u značky Audi (z 47,58 % na 44,72 %). Naproti tomu Seat a Škoda odepisují jen 0,46, resp. 0,43 %. Server si to vysvětluje tím, že si mnoho lidí neuvědomuje, že jsou tyto značky součástí koncernu VW.
Volkswagen z problémů ale rozhodně není venku, důsledky Dieselgate bude pociťovat po dlouhou dobu. Editor Management Today Matthew Gwyther soudí, že to bude trvat mnoho let nebo dokonce desetiletí: „V Evropě z toho kromě finanční ztráty vyšel Volkswagen relativně nepoškozen. Dlouhodobě by ale mohl mít problém prodávat auta mladší generaci. Volkswagen byl po dlouhou dobu symbolem spolehlivosti a taková událost je pro mladé lidi jako ledová sprcha a mohli by ztratit ve značku důvěru na dlouhou dobu.“