SROVNÁVACÍ TEST: Manažerské čtyřkolky

Chcete velký kombík s benzinovým motorem a pohonem všech kol? Je lepší Škoda Superb, nebo se vyplatí sáhnout po méně tradičních alternativách Subaru Outback či BMW řady 3?

Firemní flotily se jen hemží superby a passaty. Manažeři, kteří mají rodiny, velmi často sáhnou po variantě kombi, která svojí přepravní kapacitou plně dostačuje pro rodinnou cestu na chalupu či dovolenou a během týdne svého řidiče dostatečně reprezentuje i v práci. Střední třída je hájemstvím firemních prodejů a právě zde se často sází nejen na provedení kombi, ale i pohon 4×4 a automatickou převodovku. Trávit v takovém voze stovky kilometrů v kuse při služebních cestách není žádný problém. V Česku v této kategorii kraluje Škoda Superb Combi, které jsme do srovnání přizvali méně tradiční rivaly, abychom ukázali, co všechno může tato třída nabídnout. Obstojí Superb v souboji s prémiovým BMW řady 3 nebo přeborníkem pohon 4×4 Subaru Outback?

Kupodivu omezený výběr

Smutné je, že pokud nechcete naftu, třeba proto, že vás straší vyšší servisní náklady a nenajíždíte každoročně hned padesát tisíc kilometrů, máte u škodovky se čtyřkolkou a automatem problém. K dispozici je základní čtrrnáctistovka buď jako automat, anebo čtyřkolka. Kombinace obojího není k dispozici. Silnější varianta 1.8 TSI, která by se nám výkonově hodila k zbylé testované dvojici zase nenabízí pohon 4×4. Pokud budete trvat na kombinaci všeho, nabídne superb pouze vrcholnou variantu 2.0 TSI 4×4 AP s výkonem 206 kW. Zákazník v něm rázem získá velmi dynamický vůz, jehož cena se už ale přehoupne nad jeden milion a se spotřebou a potažmo kompletním TCO se dostaneme někam, kde jsme být nechtěli.

Zákazník proto pravděpodobně stejně jako my sáhne po základní motorizaci 1.4 TSI se slušným výkonem 110 kW a v rámci finančního limitu si může dopřát bohatší výbavu. Základní cena této čtyřkolky je 599 918 Kč bez DPH, za slušně vybavený model linie Style zaplatíte 694 133 Kč bez DPH. To u Subaru je automatická převodovka v případě benzinového provedení jedinou volbou a pohon 4×4 samozřejmostí. Zatímco plochý boxer Subaru nabídne příjemný výkon 129 kW, přeplňovaný dvoulitr BMW produkuje výkone 135 kW, přičemž u německého výrobce je v rámci motorizace 320i xDrive u pohonu 4×4 umožní volit jak manuální, tak za příplatek 47 445 Kč bez DPH i automatickou převodovku.

Superb Combi – nejkomplexnější

Superb je klasika, po které v Česku sáhá stále nejvíce zákazníků. Oproti předchozí generaci už vypadá lépe ze všech stran, jeho ostré linie asi dlouho nezestárnou. Je to pořádný kus auta, který nabízí královský prostor na zadních sedadlech i rekordní kufr o velikosti 660 litrů.

Přímé srovnání s BMW a Subaru přineslo překvapivé zjištění, že jeho interiér je možná až příliš strohý a zaměřený na funkčnost. Na to, že automobilka řadí superb do střední třídy, mu chybí přece jen trochu víc luxusního dojmu. Ze všech konkurentů má Superb Combi nejtvrdší podvozek. Sice je možné zvolit nastavení Comfort, jenže to v podstatě způsobí jen to, že auto se začne na tlumičích víc houpat, dokonce až moc. V zatáčkách je ale auto dobře ovladatelné i díky systému XDS+, který s nedotáčivostí bojuje přibrzďováním vnitřního kola.

Motor 1.4 TSI s technologií vypínání válců o výkonu 110 kW plní přísnou emisní normu Euro 6 a je určitě agregátem pro technické fajnšmekry. Technologie ACT dočasně odpojuje druhý a třetí válec, což má podle výrobce uspořit až půl litru paliva na 100 km. Připojování a odpojování se provádí elektromagnetickými členy, v praxi nepoznáte, kdy motor jede na dva a kdy na čtyři válce jinak než podle hlášky na palubním počítači. Pro klidnou jízdu je dostatečně silný, se spotřebou není problém se držet pod osmi litry.

O pohon 4×4 se v superbu tradičně stará spojka Haldex, tentokráte již páté generace, která dostala novou ovládací elektroniku a měla za úkol i snížení hluku uvnitř vozu. Pravdou je, že superb poskytuje posádce na palubě výjimečné ticho, ať již k tomu přispívá sametový chod motoru, úpravy na převodovce nebo prostě jen dobré odhlučnění interiéru. Pohon 4×4 přesto funguje na výbornou a do úzkých ho jen tak nepřivedete. Stejně dobře funguje též šestistupňová převodovka, když se řadicí páka pohybuje ve své kulise velmi lehce a přesně, jen s minimálním odporem na nautrálu. Smutnit tak lze jen nad nemožností dovybavení automatem, o čemž už ale byla řeč dříve. 

I když máme k Superbu výhrady v jeho zařazení do střední třídy, už nyní můžeme prozradit, že se nakonec stal celkovým vítězem našeho testu. Jeho nepřekonatelnými devizami jsou tradičně obrovský vnitřní prostor a také cena, která je oproti soupeřům nejnižší. Zákazník tak dostává tradičně nejvíce muziky za nejméně peněz a to v takové formě, která rozhodně nemůže urazit. Pokud nejste zrovna příznivci čtyřkolek či benzinů, velkou devizou superbu je i jeho široká modelová paleta. K dispozici je dostatek vznětových i zážehových motorů, které lze až na náš výjimečný výběr povětšinou velmi dobře kombinovat buď s pohonem 4×4, nebo automatickou převodovkou.


Technické údaje: Škoda Superb Combi 1.4 TSI ACT 4×4 

Cena od: 599 918 Kč (bez DPH)

MOTOR

Charakteristika: benzinový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 110 kW/5000-6000 ot./min.

Maximální točivý moment: 250 Nm/1500-3500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 213 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s

Spotřeba 

(město/mimo/kombi): 6,8/5,1/5,7 l/100 km

Emise CO2: 132 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4856/1864/1477 mm

Rozvor: 2841 mm

Objem zavazadlového prostoru: 660/1950 l

Pohotovostní hmotnost: 1525 kg


 ČTĚTE TAKÉ: TEST – Audi A4 Avant – Perfekcionista


 

Subaru Outback – vlastní cestou

Outback je v nové generaci na trhu od loňského roku a omezenou nabídku motorů kompenzuje jedinečnými jízdními vlastnostmi. Z testované trojice nabídne nejpohodlnější podvozek a nejkomfortnější pérování, za což vděčí mimo jiné i nízkému těžišti způsobenému využitím plochého čtyřválcového motoru. Subaru je komfortem proslavené. Nepřekvapivě se také víc naklání v zatáčkách, ale uměřeně a jízda s ním je tak velmi příjemná. Na projev automatické převodovky Lineartronic je nutné si chvíli zvykat. Stejně tak při couvání, respektive parkování je potřeba si dávat pozor na rychlejší záběr. Na rozdíl od minula ale neruší kvílivý zvuk vytočeného variátoru – v nejnovější generaci se podařilo ho dobře utlumit. Za to chválíme.

Auto je navíc mimořádně prostorné, interiér vyznává spíše klasiku, oproti konkurentům nenadchne ani malým displejem navigace a jeho rozlišením, i když pro velmi konzervativní japonskou značku je to velký pokrok. Rychle a citlivě ale reaguje na pokyny prstů a je elegantně zabudovaný do středového panelu. Naopak v bezpečnostní výbavě za konkurenty nezaostává, má všechny současné asistenční systémy. Tím nevyzdvihovanějším je systém EyeSight, který patří ke standardu všech verzí s automatickou převodovkou Lineartronic. U Subaru vsadili na unikátní řešení s dvojicí stereokamer. Ty jsou umístěny za čelním sklem na úrovni vnitřního zpětného zrcátka a veškeré dění před vozem sledují prakticky jako pár lidských očí. Hlavním přínosem EyeSight je automatické nouzové brždění před překážkou, ale my jsme systém využívali spíše díky jeho funkci adaptivního tempomatu. Jakkoliv tento systém funguje velmi dobře, my chválíme i možnost zpětného přepnutí do standardního režimu, což ani BMW ani Superb neumožňuje. 

Zavazadlový prostor outbacku má objem 512 litrů. Nepořizujte si ale příplatkové elektrické otevírání pátých dveří – pracuje strašně pomalu. Samotný prostor pro náklad je široký a dobře využitelný, zadní sedadla se dají sklápět páčkou i zezadu. Reakce benzinového motoru outbacku výrazně ovlivňuje zvolený režim. Zatímco mód „I“ dbá na co nejekonomičtější jízdu a motor nechává vytáčet až při opravdu výrazném sešlápnutí plynového pedálu,  režim „S“ reaguje mnohem citlivěji na povely řidičovi pravé nohy. Přestože celkově se spotřeba dá držet kolem 7,5 litru na sto km, při dynamické jízdě po dálnici s kombinací městského provozu budete spíše na deseti. A to je pro typického uživatele příliš. Motor jinak jede velmi hezky, kvůli absenci turba mu chvíli trvá, než se rozkutálí, ale pak jede kopec nekopec. 

Outback díky permanentní čtyřkolce nabídne nejlepší schopnosti v opravdovém terénu. Jeho slabinou je ale poměrně vysoká cena. Ceník nabídne jednoduché čtení – pouze tři úrovně výbavy a možnost připlatit si pouze za barvu karoserie. U daného motoru najdete nejnižší cenovku 776 033 Kč bez DPH. Na druhou stranu – je to jen o 80 tisíc více než u vybaveného superbu.


Technické údaje: Subaru Outback 2.5i Lineartronic 

Cena od: 776 033 Kč (bez DPH)

MOTOR

Charakteristika: benzinový plochý čtyřválec

Maximální výkon: 129 kW/5800 ot./min.

Maximální točivý moment: 235 Nm/4000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 198 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s

Spotřeba 

(město/mimo/kombi): 8,7/6,0/7,0 l/100 km

Emise CO2: 161 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4815/1840/1605 mm

Rozvor: 2745 mm

Objem zavazadlového prostoru: 512/1848 l

Pohotovostní hmotnost: 1650 kg


 ČTĚTE TAKÉ: TEST – VW Passat GTE – Modrá je rychlá


 

BMW 320i Touring – řidičovo potěšení

Jedna z nejprodávanějších řad automobilky BMW prošla loni faceliftem, který její vzhled v podstatě nezměnil, ale inovoval nabídku motorů. Pod kapotu se dostal dokonce dříve nemyslitelný benzinový tříválec v základním provedení 318i nebo plug-in hybrid 330e. Převažují čtyřválce, ale na vrcholu stále zůstalo pár šestiválců v modelech 330d, 335d a 340i.

Palubní deska vytváří pořádnou hradbu mezi silnicí a řidičem, což vzbuzuje dojem pohodlí a jistoty. Vnitřní prostor poskytuje dostatek místa čtyřem cestujícím, ale přepravní kapacita je ze všech testovaných vozů nejmenší. Základních 459 litrů zavazadlového prostoru patří k podprůměru třídy. Ovšem po sklopení sedadel vzniká rovná plocha, v kufru jsou oka na pověšení tašek, pod jeho podlahou několik odkládacích schránek a roleta má integrovanou síť pro oddělení prostoru pro cestující. Jediné, co chybí, je možnost sklápění zadních sedadel z prostoru zadních dveří. Provedení interiéru je precizní a BMW na vás tak po usednutí do vozu udělá v rámci srovnávané trojice největší dojem. Jen nás v autě s cenovkou přes milion nepříjemně překvapil silný plechový zvuk při zavírání dveří.

BMW je ceněno zejména díky svým špičkovým jízdním vlastnostem, a ani model 3 Touring nedělá této pověsti ostudu. Ze všech tří srovnávaných aut má BMW nejjistější jízdní vlastnosti, nejlépe se řídí, v každé zatáčce jede jako po kolejích i ve vysokých rychlostech. Také testovaný motor poskytoval nejvíce síly a přinášel řidičovi nejvíce radosti. Pod označením 320i se skrývá dvoulitrový benzinový čtyřválec o výkonu 135 kW, který se k charakteru prémiového auta skvěle hodí . Mtor je při klidné jízdě velmi tichý, ale jakmile ho začnete více vytáčet, promlouvá líbivým zvukem a akceleruje nejlépe z vybrané trojice. Navíc si skvěle rozumí s osmistupňovou automatickou převodovkou a při běžném ježdění je i díky ní schopný jet za vcelku přijatelnou spotřebu oscilující kolem 6,5 litru v průměru. Ve městě či při dynamičtější jízdě si samozřejmě vezme o dva až tři litry více. 


Technické údaje: BMW 320i xDrive Touring 

Cena od: 874 545 Kč (bez DPH)

MOTOR

Charakteristika: benzinový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 135 kW/5000-6500 ot./min.

Maximální točivý moment: 290 Nm/1350-4250 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 230 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s

Spotřeba 

(město/mimo/kombi): 7,8/4,8/5,9 l/100 km

Emise CO2: 147 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4633/1811/1429 mm

Rozvor: 2810 mm

Objem zavazadlového prostoru: 459/1500/1681 l

Pohotovostní hmotnost: 1585 kg


 

Value for money

Kouzelná a tradiční formulka rozhodla i náš test, jakkoliv je první verdikt lehce zavádějící. Ano, rozum velí vybrat si škodovku. Je nejpraktičtější, nejlevnější a nabídne prakticky vše, co by se dalo žádat. Vypadá velmi dobře, je reprezentativní, dobře jezdí, má skvělou výbavu. Ale také je nejobyčejnější, nabízí pragmatičnost v hezkém kabátě, ale pro leckoho prostě nemá tu správnou jiskru. Potkáte ji na každém rohu. Skvělou alternativou tak je Subaru Outback, nabízí přitažlivý mix užitných vlastností, pohodlí, vyvážených jízdních vlastností a ještě stále přijatelné spotřeby. Průměr během testu se ustálil na 8,5 litrech – jen o půllitr více než u benzinového superbu. BMW se skvěle řídí, ale cenově už je o dost výše a za spoustu výbavy ještě připlácíte. Ani jeho skvělé jízdní vlastnosti navíc nemohou vyvážit omezenou prostornost interiéru i zavazadlového prostoru. 

 

{gallery}stories/automobil_ve_firme/Srovnavak_BMW_Skoda_Subaru{/gallery}

Čtěte také:

SROVNÁVACÍ TEST: Škoda Octavia Combi vs. Opel Astra ST – Hrátky s čísly

EXKLUZIVNÍ TEST: Škoda Fabia III Combi CNG – Vlastní cestou

DLOUHODOBÝ TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI – Život s plynem