ROZHOVOR: Pavel Šilha – Prodeje je třeba mít v rovnováze

Opelu se za poslední roky prodejně daří a je to podle Pavla Šilhy dáno zdravým poměrem prodejů mezi fleetem a retailovými zákazníky. Letos je v popředí Astra, příští rok se můžeme těšit na novou Insignii i dva zcela nové crossovery.

Jak hodnotíte vaše letošní prodeje?
Celkově máme znovu velmi dobrý rok a pokračujeme v pozitivním trendu. Na konci roku budeme atakovat hranici 10 000 prodaných vozů. V tom nám bezesporu pomohla nová Astra, evropské „Auto roku“, a když vezmeme v potaz, že jsme před pár lety byli ani ne na polovině tohoto čísla, tak musíme být spokojeni. Astra nás těší i tím, jak rychle a dobře ji trh přijal, přestože jsme zezačátku neměli k dispozici verzi kombi. Mimochodem je to právě model Astra, který táhne i naše firemní prodeje.

Podle statistiky SDA je váš firemní podíl 60 %, nicméně statistika zahrnuje i řadu nerelevantních položek. Máte k dispozici nějakou svoji vlastní statistiku a jak tento výsledek hodnotíte?
Statistika SDA je minimálně trochu nepřesná. Řídí se pouze registracemi na IČO a eviduje reexporty a další nepříslušné kanály. V našich prodejích připadá přibližně dvě třetiny prodejů na fleet a jedna třetina na privátní zákazníky. V porovnání s trhem je náš fleetový prodej možná maličko nižší, ale bude to právě reexportní politikou jiných značek, na které my se nepodílíme. Naopak například v rámci statistik poskytování operativního leasingu máme silnou pozici a jsme značkou číslo čtyři na trhu – to může být určitá indikace naší reálné pozice na fleetovém trhu.

Jak se mění procento fleetového prodeje a jaký poměr je podle vás optimální?
Myslím, že náš podíl je v podstatě optimální. Značky, které dělají 90 % fleetu nemohou dlouhodobě fungovat nebo zkreslují své výsledky jinými kanály. Nebylo by dobře, kdyby naše vozy kupovaly jenom firmy a ne soukromí zákazníci. My zvyšujeme prodeje jak ve fleetu, tak i v privátu a dlouhodobě nezaznamenáváme žádný posun ani do jedné z těchto sfér. Oba kanály jdou vzhůru společně a obě skupiny jsou pro nás stejně důležité. Je určitě dobré dělat slušný podíl v privátních kanálech, kde je profitabilita o něco vyšší, na druhou stranu bez fleetů bychom nebyli schopni udělat taková čísla, která děláme. Přesto u obou skupin cítíme, že je prostor pro růst.

Psali jsme: OPEL BUDE UVÁDĚT SPOTŘEBU V REÁLNÉM PROVOZU

Opel v minulém roce uzavřel se společností EPH rekordní smlouvu na dodávku 2000 vozů. Jak pokračuje tato spolupráce a jsou na obzoru další podobné fleetové obchody?
Je otázka, jestli hodnotíme objednávky nebo dodávky, které se malinko posunovaly, nicméně tato spolupráce běží dál a my evidujeme další objednávky. Mimo to si udržujeme naše tradiční korporátní zákazníky a snažíme se následovat trendy v operativním leasingu. Nadále optimalizujeme stávající kanály a podmínky v oblasti servisu, kde nám funguje program Service4Fleet.

Jak se projevila nedávná podpora prodeje na poli užitkových vozů?
Musím říct, že i v této oblasti se nám poměrně daří, jakkoliv ještě nejsme na číslech, na která bychom se rádi dostali. Zároveň je třeba oddělit objednávky a dodávky, protože jsme se potýkali s nedostatkem některých vozů. I přesto je meziroční nárůst výrazný, stejně jako byl loni oproti roku předchozímu. Navíc tato čísla jsou ještě zajímavější, pokud do nich zahrneme mimo kategorii N1 i osobní verze užitkových vozů Movano, Vivaro a Combo. Přesto si jsme vědomi toho, že v tomto segmentu máme ještě velký prostor k růstu.

Kdy se dočkáme nové generace modelu Insignia a co nám o ni můžete prozradit?
Na novou Insignii se velmi těšíme a dočkáme se ji v první polovině příštího roku. Já osobně jsem již měl možnost auto vidět a mohu říct, že nabídne zcela výjimečný a vydařený design, spoustu novinek a moderních technologií. Stejně jako Astra, i nová Insignia nabídne vyspělou techniku a na podobném půdorysu více prostoru i výrazné odlehčení. Nejen naši fleetoví zákazníci se mají prostě na co těšit.

Čtěte také:

OnStar – váš Opel s osobním asistentem

Opel Mokka X: víc než jen malé rozdíly