SROVNÁVACÍ TEST: Ateca vítězí na Kadjarem a Tucsonem

Tahle auta jsou teď v kurzu. Kompaktní SUV se prodávají nejlépe v historii a my jsme vedle sebe postavili tři z nich. Jak si poradí novinka od SEATu s líbivým Tucsonem a laciným Kadjarem, to jsme zjišťovali společně s AUTO DNES.

Nejen ženy v současné době preferují větší a praktičtější vozy s větším kufrem. O tyto modely je zájem i v rámci firemních vozů a automobilky se tak předhánějí v nabídce nových modelů této kategorie. Poprvé se letos SUV objevilo i v nabídce značky SEAT. Její Atecu jsme postavili proti modelu Hyundai Tucson, který je letos zatím třetím nejprodávanějším SUV na českém trhu po Škodě Yeti a Dacii Duster, a Renaultu Kadjar, jenž je také nováčkem ve své kategorii.
Soupeře pro Atecu jsme tak hledali v podobné cenové kategorii a záměrně jsme nezvolili téměř o generaci starší vozy jako je Škoda Yeti nebo Ford Kuga. Ostatně právě Ateca je zároveň předzvěstí nové generace modelu Yeti a sjíždí ze škodováckých montážních linek v Kvasinách. Spřízněnost s budoucím modelem mladoboleslavské automobilky lze číst na více místech, ať už u jednotlivých designérských linií, držáku na škrabku pod víčkem nádrže, či u víka zavazadlového prostoru, které se neotvírá tradičním odklopením loga ve tvaru písmene „S“, nýbrž tlačítkem schovaným pod jednou z hran pátých dveří. Neříkáme to ale pro to, že by to bylo špatně. Vlastně spíše naopak… Náš výběr navíc vcelku logicky mířil na pohon všech kol a podobně výkonné dieselové motory.

Renault Kadjar – levnější varianta
Sourozenec Nissanu Quashqai sice zatím zdaleka nedosahuje jeho prodejních čísel, ale technicky je k nim vybaven úplně stejně. Přední „usměvavá“ maska Kadjaru je zcela v duchu nové designové linie, kterou načalo Clio. Přidává ale robustnost a dynamické linie. Dohromady vzniká líbivá kombinace, která by měla přitahovat ženy a neurážet muže, i když vedle zbylých dvou soupeřů mu chybí jakási jiskra a některé linie působí lehce nezáživným dojmem. Minusem konstrukce karoserie je pak poněkud omezený výhled nejen vzad, ale i přes přední A sloupky a úchyty zpětných zrcátek. Sedadla jsou pohodlná a palubní deska přehledná i díky velmi malému počtu tlačítek. Středovému panelu dominuje displej systému R-Link 2.
Praktickým bonusem k povedenému interiéru je zavazadlový prostor o velikosti 472 litrů. Ten je ale poněkud složitě členěný systémem mezipodlah. Pod tou první se ukrývá rezerva, druhá ve své horní poloze sice po sklopení zadních sedadel (jde to i páčkami z prostoru pátých dveří) vytváří rovnou plochu, ale bohužel zmenšuje velikost zavazadlového prostoru. Minusem oproti ostatním je také nejvyšší nákladová hrana.

Většina verzí Kadjaru je dispozici s pohonem předních kol. Čtyřkolku je možné spojit pouze s nejsilnějším dieselem Energy dCi 96 kW. Systém 4×4 má tři funkce (Auto, LOCK a 2WD). V režimu Auto se zadní náprava podle potřeby připojuje prostřednictvím elektromagnetické mezinápravové spojky. Co se nám během testu moc líbilo je ukazatel na přístrojovém štítu, který při využití pohonu 4×4 ukazuje, kolik výkonu je právě přenášeno na přední, respektive zadní nápravu.
Testovaná vrcholná motorizace s pohonem 4×4 umí být úsporná a vcelku tichá, ale v nejnižším spektru otáček se jí nechce moc zrychlovat. Probouzí se až nad hranicí 1600 otáček. Celkovému dojmu pomáhá krátké zpřevodování. V širokém pásmu otáček zhruba do 4500 pak budete mít dostatek síly k předjíždění. Kadjar poráží soupeře spotřebou – ta je nejlepší jak papírově (4,8 l/100 km), tak při reálném testu (5,6 l/100 km).
Mimo zpevněné cesty toho Kadjar zvládne dost i díky světlé výšce 190 mm, nájezdovým a přejezdovým úhlům 18 a 25°, jako jedinému mu ale chybí asistent pro sjíždění svahů. Naladění jeho podvozku je nejkomfortnější ze všech tří vozů, což s ohledem na to, že kompaktní SUV tráví 99 % času na asfaltových cestách, je potřeba brát jako podstatnou výhodu.


Technické údaje: Renault Kadjar Energy dCi 130 4×4
Cena od:     524 711 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     96 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     320 Nm/1750 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA 
Maximální rychlost:     190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,5 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,4/4,4/4,8 l/100 km
Emise CO2:     126 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4449/2058/1607 mm
Rozvor:     2646 mm
Objem zavazadlového prostoru:     472/1478 l
Pohotovostní hmotnost:     1611 kg


ČTĚTE TAKÉ: TEST: Renault Talisman Grandtour – Středem pozornosti


Hyundai Tucson – Pohodlný fešák
Tucson nahradil v nabídce Hyundai model ix35 a zejména designově jde o úplně jiné auto. Už to je skutečně auto, které by se Evropanům mohlo líbit, ale ne auto, o kterém si Korejci myslí, že odpovídá evropskému vkusu.
Subjektivně nejpohodlnější z testované trojice jsou sedadla. Jenom řidič je dost omezován palubní deskou v oblasti pravého kolena. Z auta je mimořádně špatný výhled směrem vzad, zadní parkovací kamera je možná proto zahrnuta v ceně auta už od druhého výbavového stupně.
Oproti konkurentům je Tucson nejdelší (na délku měří 4475 mm) a nabídne i dostatek místa v interiéru, zejména na zadních sedadlech. Má i nejnižší středový tunel před zadními sedadly. Rovněž pro zavazadla nabídne rekordní objem 485 litrů (ve verzi s pohonem pouze předních kol je to 513 litrů). Navíc sklopením zadních sedadel vznikne zcela rovná plocha. Kromě poněkud nepraktických háčků ale Tucson nenabízí v kufru nic na uchycení nákladu či zajištění nákupu.
Testovaný motor 2.0 CRDi o výkonu rovných 100 kW je sice spojen s rekordní hodnotou točivého momentu 373 Nm, ale při jízdě to moc není znát. Na sešlápnutí plynu reaguje trochu neochotně a tak konkurentům ujíždí jen velmi těsně. Navíc má z testované trojice suverénně nejvyšší spotřebu. Ze všech tří má také nejnižší světlou výšku 172 mm.


Technické údaje: Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4×4
Cena od:     578 504 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     100 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     373 Nm/1500-2500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA 
Maximální rychlost:     184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,9 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     6,0/4,8/5,2 l/100 km
Emise CO2:     155 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4475/1850/1645 mm
Rozvor:     2670 mm
Objem zavazadlového prostoru:     485/1503 l
Pohotovostní hmotnost:     1662 kg


ČTĚTE TAKÉ: Hyundai nabídne tři alternativní pohony


SEAT Ateca – Překvapení z Kvasin
První SUV od SEATu na sebe strhává pozornost tím, že je nové a pro značku znamená vstup do zcela odlišného segmentu, než v kterém se pohybovala doposud. Ateca je na pohled určitě hezká a líbivá a její design nebude dlouho stárnout. Jak už jsme naťukli, někomu se nemusí líbit, že některými svými liniemi hodně připomíná současný designový jazyk Škody, což vrcholí tvarem a grafikou zadních svítilen. Ve výsledku vám to ale může být jedno, SEAT Ateca vypadá moderně a moc dobře, tím spíše, zaškrtnete-li si v ceníku přední LED světlomety, které stejně jako již u Leonu dělají v porovnání s verzí s halogenovými lampami z vozu úplně jiné auto.
Ateca je z testované trojice nejkratší (4364 mm), ale nabídne stejný zavazadlový prostor jako Tucson (485 l ve verzi s pohonem 4×4). Po sklopení zadních sedadel (jde to i z prostoru pátých dveří) ale vzniká menší schod. Přesto musíme smeknout, jak se u Seatu (nebo u škodovky, uživateli to může být nakonec docela jedno) dokázali na platformě s nejmenším rozvorem a délkou vypořádat s uspořádáním vnitřního prostoru. Cestující mají uvnitř dostatek místa, a to jak nad hlavou, tak před koleny. Oněch deset centimetrů, které chybí na korejského soupeře, není v interiéru vůbec znát a interiér tak působí na všech místech velmi vzdušně a prostorně.
Ve verzi s pohonem 4×4 obsahuje Ateca otočný ovladač jízdních režimů na středovém tunelu (Eco, Normal, Sport a Individual) doplněný ještě režimy Snow (kluzký povrch) a Offroad spojený s asistentem HDC – sjíždění prudkých svahů. Světlou výšku nabídne v podstatě stejnou jako Kadjar – 189 mm.


Technické údaje: SEAT Ateca 2.0 TDI 110 kW 4WD
Cena od:     549 587 Kč (bez DPH)

MOTOR 
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     110 kW/3500 ot./min.
Maximální točivý moment:     340 Nm/1750-3000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA  
Maximální rychlost:     196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,0 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     -/-/4,9 l/100 km
Emise CO2:     128 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4363/1841/1625 mm
Rozvor:     2630 mm
Objem zavazadlového prostoru:     485/- l
Pohotovostní hmotnost:     1548 kg


ČTĚTE TAKÉ: Ateca bude ještě terénnější


Jasný verdikt
Přímé srovnání testovaných vozů vyznívá vcelku jednoznačně pro SEAT. Ateca je komplexním balíčkem, který nemůže nikoho ničím urazit. Má nejjistější jízdní vlastnosti, dobře tlumí nerovnosti a přitom nabízí dostatečnou dávku komfortu. Přísnější měřítka snese i řízení, což se nedá říct o Renaultu, jehož zaměření na komfort rezignovalo nejen u této položky, ale i u méně přesného řazení. Kadjar navíc na nerovnostech více odskakuje a už při rychlostech kolem 100 km/h do interiéru začíná pronikat více aerodynamického hluku, než by bylo záhodno. Hyundai Tucson stojí z pohledu jízdních vlastností někde uprostřed mezi atecou a kadjarem. Jak už bylo zmíněno, jeho motor je nejhlučnější a nejžíznivější. Velmi dobře ale dokáže Tucson odtlumit většinu nástrah českých silnic.
Zatímco ve prospěch Renaultu hovoří jeho cena, Tucson se u této položky tváří velmi sebevědomě. Pro naše srovnání jsme sáhli do akčního ceníku všech modelů a nebýt toho, Tucson by se cenově vyhoupl ještě výš nad své soupeře. Navíc nepotěší ani slabším výběrem při kombinaci motor-pohon 4×4-manuální převodovka. Ostatně ani Renault v této disciplíně příliš možností nedává.

Pokud dorovnáme výbavy a budeme trvat alespoň na dvouzónové automatické klimatizaci, parkovacích asistentech, plné bezpečnostní výbavě či přítomnosti příslušného infotainment systému, vstoupí nám do srovnání modely Tucson 2.0 CRDi Czech Edition Club za 578 504 Kč bez DPH, Kadjar Energy dCi 130 4×4 ve výbavové linii ZEN za 524 711 Kč bez DPH zahrnující díky akčnímu ceníku celou řadu bohaté výbavy a Ateca 2.0 TDI 4WD Style v ceně 549 587 Kč. Ateca se tak jeví po všech stránkách jako zlatá střední cesta, u které nám v rámci ceníku zbývá ještě menší obnos na dodatečnou výbavu například v podobě navigačního systému. Na její palubě se budete cítit nejlépe a cenový rozdíl není v porovnání s jejími lepšími jízdními vlastnostmi a kvalitnějším interiérem oproti Renaultu Kadjar nijak významný. Ateca navíc nabízí nejlepší motor, který je dostatečně kultivovaný i úsporný. Příplatek za pohledný a jinak vcelku vydařený Tucson bychom si proto tentokrát odpustili a zamířili rovnou ke španělské novince, která tak vítězí v našem testu. Druhé místo díky ceně i dobré užitné hodnotě obsazuje Renault Kadjar, třetí je i díky nejvyšší ceně Hyundai Tucson.

{gallery}stories/automobil_ve_firme/ST_SUV{/gallery}

Dále čtěte:

SROVNÁVACÍ TEST: Manažerské čtyřkolky

Alhambra skončí, místo ní přijde dvojče Kodiaqu

Renault chystá sportovní Kadjar a Captur