10 nejhorších aut historie

Reliant

ReliantČtenáři AutoExpressu volili nejhorší vozy automobilové historie, které se někdy prodávaly ve Velké Británii.

V dnešní době výrobci utrácejí miliony na vývoj nových vozů, takže je téměř nemožné vyrobit špatné auto. Firmy si platí průzkumy trhu, aby zjistily přání zákazníků, porovnávají plánovaný vůz s konkurenty na trhu, investují velké peníze do nových podvozků, motorů i do designu. Dříve to ale tak nebylo. Automobilky mnohdy uvedly na trh novinku a doufaly, že se uchytí. Někdy se to povedlo a někdy… zkrátka ne. Zaměstnanci také často stávkovali a kvalita výrobků šla dolů. Která auta tedy považují Britové za nejhorší v historii?

Frontera10. Vauxhall / Opel Frontera
Předběhl dobu, kdy se stala velká SUV populární, navíc byl v mnoha ohledech výsledkem příliš velkých kompromisů. Vůz byl výsledkem spolupráce koncernu General Motors s japonským Isuzu. Pod různými značkami se prodával na mnoha trzích. V Británii jako Vauxhall Frontera, jinde v Evropě jako Opel Frontera, v Austrálii jako Holden Frontera, Chevrolet Frontera v Egyptě a Chevrolet Rodeo ve střední Americe. Povedený model to ale nebyl. Na krátkém rozvoru vznikla stísněná kabina, podvozek byl nepohodlný a pod kapotou řada nespolehlivých a žíznivých motorů.

Polonez9. FSO Polonez
Fiat měl v druhé půlce minulého století poměrně vřelé vztahy s komunistickými zeměmi, takže na základě jeho modelů se vyráběla třeba Lada v SSSR, Zastava v Jugoslávii nebo FSO v Polsku. A právě Poláci nahradili model Polski Fiat 125p na konci 70. let modelem Polonez. Šlo ale hlavně o změnu názvu. Vůz stál ale na stejném podvozku a motory prošly jen mírnou úpravou. Jediné, co se podstatně změnilo, byla karoserie. V Británii se přesto přestal prodávat až v roce 1990, v Polsku dokonce až v roce 2002.

Reliant8. Reliant Robin
Tohle auto čelilo už od začátku výroby vtipům, že mu chybí víc než jen jedno kolo. „Proslavil“ ho  Jeremy Clarkson, který se s ním několikrát převrátil v zatáčce. Zvláštní tříkolka se vyráběla od roku 1973 do roku 2001. Kabina ze sklolaminátu připomínala východoněmeckého trabanta. V době ropné krize profitoval z nízkých provozních nákladů, ale na jízdu to bylo velmi nepraktické přibližovadlo.

morris7. Morris Marina
Malého britského hatchbacku se sice prodalo více než milion za 13 let, co se vyráběl, ale jde o další auto, které Jeremy Clarkson vysloveně nenávidí. Auto mělo být soupeřem Fordu Cortina, ale bylo na něm špatně vlastně skoro všechno. Od prvního návrhu do výroby uplynulo jen 18 měsíců, dělníci při jeho výrobě víc času prostávkovali než promontovali, na všem se šetřilo. Odpružení podvozku nebylo dostatečné vzhledem k váze použitých motorů a auto bylo chronicky nedotáčivé.

Citirover6. Rover CityRover
Minivůz, který výrazně přispěl ke krachu celé automobilky MG Rover. Měl ji naopak zachránit, ale kromě toho, že přišel pozdě, měl i své závažné mouchy. Stejně jako Morris Marina byl uveden ve velkém spěchu. Jako základ se použil indický model Tata Indica, takže byl zastaralý už při své premiéře v roce 2003. Za špatnou kvalitu, skromný výkon a nevalné řízení navíc musel zákazník zaplatit docela dost peněz. Výrobce si byl problémů auta vědom, takže ho odmítl zapůjčit na test do TopGearu.

Arna5. Alfa Romeo Arna
V roce 1980 se na spolupráci dohodly automobilky Alfa Romeo a Nissan a obě by se měly za výsledek stydět. Alfa tehdy potřebovala v kategorii hatchbacků náhradu za model Alfasud. S cílem konkurovat třeba Volkswagenu Golf založila společný podnik s Nissanem – Alfa Romeo Nissan Autoveicoli (odtud název Arna) a v letech 1983 až 1987 vyráběla hatchback vycházející v podstatě z ne příliš úspěšného Nissanu Cherry. Spojení japonského designu a nespolehlivé italské techniky zákazníky neoslnilo.

Rodius4. SsangYong Rodius
Tvarově podivný vůz sklidil posměch už při premiéře v roce 2004. Podle výrobce se design inspiroval luxusní jachtou, ale na autě to nefungovalo zejména kvůli podivné zádi. Starý 2,7litrový dieselový motor od Mercedesu neměl na váhu obřího auta dostatek síly, a i jízdní vlastnosti byly podprůměrné. Obrovský vnitřní prostor nevýhody auta nepřevážil.

Chrysler3. Chrysler PT Cruiser Convertible
Samotný Chrysler PT Cruiser má dodnes mnoho obdivovatelů, ale jeho verze bez pevné střechy byla opravdovým úletem. Už tak chatrná tuhost karoserie dostala další ránu, takže výrobce byl nucen mezi přední a zadní sedadla přidat nevzhledný oblouk. Poruchovost tomuto autu na popularitě nepřidala, takže se z výroby poroučelo už po dvou letech a pár tisících prodaných kusech.

Austin2. Austin Allegro
Opět jeden z důkazů, že uspěchat vývoj auta se nevyplácí. Austin Allegro byl jedním z prvních produktů sloučených firem Leyland Motors a British Motor Holdings. Uživatele štval především podivný dvouramenný volant skoro čtvercového tvaru. K tomu přidejte chronickou nespolehlivost, slabé motory a nevalnou technickou kvalitu.

Reva1. Reva G-Wiz
Na první místo v anketě vystoupal další produkt britsko-indické spolupráce, a to malý městský elektromobil Reva G-Wiz. Model vyráběný v Indii v letech 2001-2012 bylo možné v Británii řídit po složení zkoušek na motocykl už od 16 let. Všechno na něm bylo od začátku špatně. Kvalita byla tak strašná, že žádná dvě auta neměla jednotlivé díly slícované úplně stejně. Oslňující výkon motoru celých 13 kW hovoří za vše.