Firmy podceňují ekonomický provoz vozového parku

Klíčem k úsporné správě vozového parku není pouze výhodný nákup a prodej vozidel, ale i jejich ekonomický provoz. Jeho nedílnou součástí je i účet za palivo, který se na celkových nákladech na provoz podílí významným procentem. Přestože existuje telematika a další reportní systémy, pomocí kterých je možné ekonomičnost jízdy kontrolovat, 72 % fleet manažerů v Česku se přiznává k tomu, že tyto nástroje nepoužívá.

Jednoznačně nejvyšší náklady spojené s provozem vozového parku se týkají samotné jízdy. Čím větším vozovým parkem společnosti disponují, tím větší je podíl využívání různých telematických systémů. Podle aktuálního průzkumu společnosti Volkswagen Financial Services, který byl proveden mezi 203 fleet manažery z českých firem s minimálním počtem 5 firemních automobilů do 3,5 tuny,  používá nějaký systém určený ke sledování ekonomičnosti jízdy 29 % z dotázaných fleet manažerů, téměř dvě třetiny (63 %) je nepoužívá a 9 % o nich ani nikdy neslyšelo. Ekonomičnost jízdy tak nemá pod kontrolou skoro tři čtvrtiny (72 %) z nich.


ČTĚTE TAKÉ: Telematika může zlepšit chování firemních řidičů


Chytré tankování

Podle výsledků průzkumu využívá reportingu tankování 11 % z fleet manažerů, každý šestnáctý o tomto systému uvažuje, ale jejich leasingová společnost je nenabízí. Alarmujících 83 % fleet manažerů se o tyto služby vůbec nezajímá, přitom mají v ekonomičnosti provozu vozového parku důležitou roli. „Vždy doporučujeme přehledný reporting tankování při využití tankovacích karet, kdy si posléze může firma zpracovávat přehled ekonomičnosti jízdy. Ze všech tzv. průběžných nákladů patří tankování k nejdůležitějším, neboť i v drobné úspoře na litr paliva se skrývá vysoká úspora,“ upozorňuje Jan Sedláček, ředitel oddělení Fleet a remarketing ve Volkswagen Financial.

Jen dobře navržené směrnice nestačí
Za účelem řízení vozového parku obvykle fleet manažeři sestavuji tzv. car policy. Dokument, který detailně upravuje podmínky nákupu, užívání a prodeje vozidel. Z výsledků průzkumu vyplývá, že fleet manažeři tento stěžejní dokument často neaktualizují. Až 62 % dotázaných by odmítlo služby optimalizace car policy z důvodu toho, že si agendu zařizují sami. Více jak pětina (27 %) by ji přijalo pouze jako doporučení, 7 % má car policy striktně danou a jen 5 % by mělo opravdový zájem o optimalizaci leasingovou společností.

Související články:

Vyplatí se koupit nové, nebo ojeté auto do firmy?

Vozové parky a náklady na provoz