Více než čtyři tisíce dvě stě automobilů ukradli podle policejních statistik zloději v celé České republice za prvních deset měsíců letošních roku. Celá třetina aut zmizela v Praze, nejméně pak v Karlovarském kraji a na Vysočině. Meziročně se počet ukradených vozů snížil, objasněnost krádeží je však podle statistik stále velmi nízká a letos se zatím pohybuje kolem 21 %. O jaké vozy je mezi zloději největší zájem?

Policejní statistiky za období od ledna do konce října letošního roku uvádějí, že zloději v České republice ukradli celkem 4 274 osobních automobilů v hodnotě přesahující 600 milionů korun. Největší část z tohoto počtu, celkem 1 458 vozů, ukrojila Praha, která v těchto statistikách obsazuje první příčku pravidelně. Po hlavním městě se nejvíce kradlo ve Středočeském kraji (542), Libereckém kraji (409), na jihu Moravy (347) a v Ústeckém kraji (342). Naopak nejméně aut bylo ukradeno v Karlovarském kraji (31).

Co do srovnání s loňským rokem počet krádeží mírně klesl. Za první pololetí 2016 bylo ukradeno v celém Česku 2 721 aut, ve stejném období roku 2015 to bylo 3 357 vozidel. Meziročně se tak jedná o 19% rozdíl. „Vývoj autokriminality vykazuje s výjimkou roku 2013 dlouhodobě klesající trend. Počet krádeží dvoustopých vozidel v roce 2015 meziročně poklesl o 28 procent,“ uvedla Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality ministerstva vnitra. Podle dosavadních údajů se dá předpokládat, že klesající trend bude pokračovat i v letošním roce.

Nejčastějším terčem zlodějů aut jsou v Česku dlouhodobě vozy tuzemské značky Škoda, mezi nimiž patří k „nejvyhledávanějším“ modely Škoda Octavia a Škoda Fabia. Z dalších značek se pak často jedná o Volkswagen, Ford nebo Renault. Podle Jany Horákové se aktuálně nejvíce kradou auta, jež jsou nejčastěji v provozu a u nichž je tím pádem též velká poptávka po náhradních dílech. „V souvislosti se zvyšujícím se prodejem korejských a japonských vozů v posledních letech lze ale předpokládat, že jak bude vozový park stárnout, bude se zvyšovat poptávka i po náhradních dílech těchto vozů, což může vést ke zvýšení krádeží uvedených koncernových značek,“ dodala Horáková.

Zloději se však nesoustředí jen na nejrozšířenější značky a modely. Cílem jejich nájezdů se stávají i vozy, jejichž pořizovací cena se vyšplhá i nad milion korun. „Jedná se například o vozy značky Land Rover, vyšší řady BMW, Audi či Mercedes. Tyto vozy jsou často kradeny takzvaně na zakázku a mají směřovat mimo Českou republiku,“ přiblížil Petr Rybníček, specialista na zabezpečení a vyhledávání vozidel systémem Sherlog.

Majitelé hřeší na slabé zabezpečení i pojištění

V řadě případů odcizených, ale také vykradených vozů, jdou jejich majitelé podle policie zlodějům naproti. Může jít i o opomenutí uzamčení auta, ponechání klíčů uvnitř či přítomnost lákavých předmětů jako tašky, elektronika nebo sportovní vybavení. Svou roli též hraje úroveň zabezpečení – vyjma klíčků s imobilizérem není řada aut nijak zabezpečená, a když ano, tak se často jedná jen o jednoduché mechanické zabezpečení, které zkušený zloděj snadno překoná. „V nízké míře je na rozdíl od ostatních zemí EU využíváno havarijní pojištění, které se oproti základnímu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vztahuje nejen na pojištění odpovědnosti za škody způsobené dopravní nehodou, ale i na vandalismus, živelní události a odcizení celého vozidla nebo jeho části,“ doplnila přehled Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality ministerstva vnitra.

Krádeže vozidel v ČR leden až říjen 2016
Celá ČR: 4 274
Praha: 1 458
Středočeský kraj: 542
Jihočeský kraj: 105
Plzeňský kraj: 139
Ústecký kraj: 342
Královéhradecký kraj: 153
Jihomoravský kraj: 347
Moravskoslezský kraj: 287
Olomoucký kraj: 153
Zlínský kraj: 129
Kraj Vysočina: 81
Pardubický kraj: 88
Liberecký kraj: 409
Karlovarský kraj: 31
Ostatní: 10

Dále čtěte:

Tři čtvrtiny českých řidičů překračují povolenou rychlost

Na českých silnicích přibylo rizikových řidičů s vadou zraku

Firmy podceňují ekonomický provoz vozového parku