C5 Aircross: Nejsilnější Citroën je SUV bez pohonu všech kol

V rámci premiéry na autosalonu v Šanghaji zveřejnil Citroën podrobnější informace ke svému novému SUV, které přináší řadu překvapení.

 

Svou stavbou a rozměry (délka 450 cm, šířka 184 cm, výška 167 cm) se C6 Aircross řadí mezi SUV segmentu C. Designu dominuje výrazná maska chladiče. V horní části ji tvoří denní světla a směrovky jasně ohraničené chromovanou lištou, spodní světla jsou zasazená do masky chladiče. Zadní vystouplá světla se čtyřmi podlouhlými moduly s LED diodami a 3D efektem na každé straně vozu vytvářejí zajímavý světelný podpis.
Řidič má k dispozici přístrojovou desku s digitálním displejem TFT o úhlopříčce 12,3″, uprostřed jsou umístěny větráky, které společně s dotykovým kapacitním HD 8″ displejem s lištou s dotykovými ovladači tvoří jeden integrovaný celek. Zavazadlový prostor má široký vstup, krychlový tvar a velký objem 482 litrů.
U vozu C5 Aircross se ve světové premiéře objevuje odpružení s „Progressive Hydraulic Cushions“ tlumiči s hydraulickými dorazy, což je novinka značky Citroën, která se má používat u budoucích vozů v nabídce. V rámci vývoje nového odpružení bylo podáno 20 patentů. Princip jeho fungování je jednoduchý. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, k „Progressive Hydraulic Cushions“ se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Odpružení tak pracuje ve dvou fázích podle potřeb zatížení. V případě mírného stlačení a rozpínání řídí pružina a tlumič společně vertikální pohyby bez toho, že by se musely zapojit i hydraulické dorazy. Přítomnost těchto dorazů však inženýrům umožnila nabízet větší volnost zdvihu vozu. V případě většího stlačení a rozpínání se k pružině a tlumiči přidává i hydraulický doraz rozpínání nebo stlačení, které postupně pohyb zpomalují, takže na konci nedojde k prudkému zastavení. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, který absorbuje energii, ale část jí vrátí zpět, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí. Díky tomu nedojde k odrazu.
Podobně jako u sesterských modelů Peugeot ale C5 Aircross ve spojení se spalovacím motorem překvapivě nedostane pohon všech kol, pouze systém Grip Control, který se používá společně s pneumatikami Mud & Snow 19ʺ. Jde o vylepšený protiprokluzový systém zabudovaný do počítače ESP. Řídí pohyblivost předních kol a disponuje několika režimy, které se mohou přizpůsobit danému terénu. Řidič si vybírá z pěti uživatelských režimů: Standard, Písek, Terén, Sníh, ESP OFF.
C5 Aircross bude v Číně pohánět benzínový motor nejnovější generace o výkonu 165 a 200 k, spojený s automatickou převodovkou EAT6 e-shift. Půjde také o první vůz značky Citroën s hnacím ústrojím Plug-In Hybrid PHEV e-AWD. Tvoří jej spalovací motor 200 k a dva elektrické motory (jeden vepředu, druhá vzadu). Systém dokáže vyvinout celkový výkon 300 k, takže vůz C5 Aircross je nejsilnější sériově vyráběný vůz značky Citroën v historii.