Google vyvíjí „měkčí“ auta pro ochranu chodců

Společnost Google se delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut, její startupu Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými vozidly. Řešením mají být auta s měkčím povrchem.

 

V samořiditelných autech vidí mnoho odborníků recept na snížení počtu nehod. Jejich masovější rozšíření očekávají zejména pojišťovny. Autonomní vozy budou vyhodnocovat situaci rychleji než člověk, budou komunikovat s ostatními vozidly a celkově jezdit mnohem bezpečněji než lidé. Krizovým situacím to ale samozřejmě úplně nezabrání. Tzv. dilema stroje řeší situaci, kdy bude autonomní vozidlo stát například před rozhodnutím, zda ochránit posádku nebo lidi v okolí. Jako typický příklad se popisuje situace, kdy se v protisměru ze zatáčky vyřítí neovladatelné nákladní auto a jediným místem, kam půjde uhnout a vyhnout se srážce, je chodník, kde ale zrovna jde skupina chodců. Když vůz uhne, zabije chodce, když neuhne, zemře posádka vozu.
Waymo si nyní nechala patentovat inovativní konstrukci karoserie, která by do budoucna měla přispět k ochraně chodců v případě kolize. Řešením mají být tzv. napínací členy, tedy prvky karoserie, které mění svou tuhost v závislosti na aktuální situaci. Například když by počítačový systém vozu vyhodnotil, že se blíží náraz chodce do kapoty, uvolnil by napětí příslušných částí kapoty a povrch vozu by se v daném místě „změkčil“.
Jestli se takový systém někdy prosadí, je zatím otázkou. Neexistují totiž zatím žádné studie a výzkumy, které by spolehlivě ukázaly, jestli je toto řešení funkční a naopak neohrozí víc samotnou posádku – při havárii musí karoserie absorbovat velkou energii a „měkký“ povrch by toho nemusel být schopen. V každém případě jde ale na první pohled o lepší řešení, než předchozí nápad Googlu, který počítal pro podobné případy s lepivým povrchem auta. Lepidlo mělo chodce či cyklistu při havárii zachytit, aby si následným dopadem na zem ještě víc neublížil.