Automobilky prý dělaly pokusy na opicích a lidech

Další špatná zpráva pro diesely. Americký New York Times odhalil, že některé německé automobilky v minulosti testovaly účinky výfukových plynů dieselových motorů nejen na opicích, ale i na lidech.

 

New York Times nejprve přišel s informací, že automobilky VW, BMW a Daimler financovaly studii Evropské výzkumné skupiny pro zdraví a životní prostředí v dopravním sektoru (EUGT), v rámci které v USA v roce 2014 pokusná skupina deseti opic vdechovala výfukové plyny z dieselového Volkswagenu Beetle a přitom sledovala kreslené seriály. Výzkum měl zjišťovat dopady na zdraví z emisí. Automobilky se za studii omluvily: „Jsme přesvědčeni, že tehdy zvolená vědecká metoda nebyla správná. Bylo by lépe, kdybychom takový výzkum odmítli. Omlouváme se za chybu a špatný úsudek jednotlivců,“ uvedl například o víkendu Volkswagen. Skupina EUGT byla v loňském roce rozpuštěna.
Jenže se ukázalo, že testy neprobíhaly jen na opicích, ale i na lidech. New York Times tvrdí, že stejné automobilky VW, BMW a Daimler financovaly testování skupiny 25 lidí, kteří po určitou dobu vdechovali zplodiny z výfukových plynů, a následně byli vyšetřeni v univerzitní nemocnici v německém městě Aachen. Výzkumy byly ukončeny ještě před vypuknutím aféry Dieselgate. Univerzita se hájila slovy, že studie byla schválena nezávislou etickou komisí a jejím cílem bylo ověřit dopady na zdraví zaměstnanců, kteří se v prostředí s výfukovými zplodinami nacházejí, jako například automechanici.
V Německu vzbudily tyto informace bouři nevole. „Slova jako „absurdní“ a „odporné“ se v případě testování na lidech nabízejí víc než kdy jindy,“ uvedl třeba předseda vlády Dolního Saska Stephan Veil. „Nyní je třeba zjistit, zda tomu tak skutečně bylo, na čí příkaz a kdy.“
Tyto informace zasadily další ránu pověsti dieselových motorů. „Je to další rána pro motorovou naftu a ukazuje, jak výrobci automobilů překračovali hranice morálky a etiky v boji za to, aby se nafta stala společensky přijatelnou,“ uvedl Stefan Bratzel, ředitel Centra řízení automobilů v německém Bergischu Gladbachu. „Tato zpráva vytváří větší tlak na politiky, aby s naftou něco udělali.“

Martin Šidlák

Foto: Pixabay