Test Dacia Duster: Čím horší cesta, tím lépe

Bestseller, na který konkurence zatím nenašla odpověď, přijíždí v druhé generaci.

 

Někdy mi připadá, že výrobci při návrhu nových modelů postupují stylem „my víme nejlíp, co je moderní, a zákazníkům to dáme, ať chtějí nebo ne“. Mám tím na mysli různé dotykové displeje, asistenční systémy a vůbec různé digitální inovace. Dacia na to jde opačně – svým zákazníkům velmi naslouchá a dává jim přesně to, co je pro ně důležité a z moderní techniky jen to, co pravidelně používají. V případě Dusteru je výsledkem bytelné SUV, nepřeplácané digitálními novotami, za mimořádně výhodnou cenou. 

Stejná a přece jiná
Ačkoli druhá generace Dacie Duster zůstala na pohled skoro stejná (protože zákazníci právě vzhled velmi oceňovali), výrobce ji důkladně přepracoval, údajně ani jeden díl nezůstal stejný. Na první pohled lze od sebe obě generace celkem snadno rozlišit. Při pohledu zepředu to jsou LED světlomety pro denní svícení, při pohledu zboku plastová černá lišta za předními koly a zezadu podle nového tvaru zadních světlometů se čtyřmi červenými čtverci.

I v interiéru zdánlivě nedošlo k žádné revoluci, ale i tady je vlastně skoro všechno jinak. Duster dostal třeba nová sedadla s delším sedákem. Interiér je vzdušnější, protože čelní sklo se posunulo o 10 centimetrů směrem vpřed. A displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je umístěn o 74 mm výše na středové konzoli, oproti minulé generaci je také trochu natočen směrem k řidiči. Přesto je to pořád poměrně nízko a mimo zorné pole řidiče. Modernější jsou i ovladače základních funkcí a volant je nově nastavitelný ve dvou osách. Zavazadlový prostor mírně narostl, teď má v základu 478 litrů ve verzi 4×2 a 467 litrů pro 4×4.

Vyzkoušené (a zaplacené)
Rozšířila se i nabídka příplatkových elektronických systémů – dokoupit už bude možné třeba systém čtyř kamer, které zobrazují okolí vozu nebo otevírání pomocí karty místo klíče. V obou případech jde ale Dacia po své cestě nabízet vyzkoušená (a už zaplacená) řešení svých koncernových sourozenců. Tedy kamery například ukazují jen obraz, ale neskládají dohromady pohled z ptačí perspektivy. Mimochodem, jde o skvělý systém, protože řidič může manuálně přepínat mezi jednotlivými kamerami, takže třeba v terénu při přejíždění velké nerovnosti „vidí“ díky přední kameře, co je za horizontem.

Stejná zůstala nabídka motorů – benzinové motory SCe 115 (verze 4×2 a 4×4) a TCe 125 (verze 4×2 a 4×4) jsou spojeny s manuální převodovkou. Motor SCe je rovněž k dispozici ve verzi uzpůsobené pro pohon LPG. Vůz může být vybaven také dieselovým motorem dCi 90 u verze 4×2 a motorem dCi 110 u verze 4×2 a 4×4, které jsou spojeny s manuální převodovkou. Motor dCi 110 (u verze 4×2) lze vybavit dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.

Na polňačce jako doma
A jízdní vlastnosti? Na polní cestě je jako doma a jak jsme si v praxi ověřili, i v náročnějším terénu zvládá totéž, co auta s mnohem offroadovější pověstí. Světlá výška 210 mm a dobře nastavené odpružení dovolí zdolat i velké hrboly. Jestli má Duster někde limit, tak naopak na kvalitní dálnici. Podle motorizace se zrychlení z 0 na 100 km/h pohybuje od 10,4 do 13,8 sekund a jakkoli se mezigeneračně zapracovalo na odhlučnění kabiny, od testovaného dieselu už dovnitř pronikal ve vyšších rychlostech dost nepříjemný zvuk. Tím nechci na závěr testu najít na Dusteru za každou cenu nějakou chybu. Spíš jen konstatuji, že čím horší cesta, tím lépe pro Dacii.

V neposlední řadě si rumunské SUV zachovalo velmi příznivé ceny. Nový Duster startuje na ceně od 259 900 Kč. Ceny vzrostly, ale opravdu jen mírně. U některých verzí o pár tisíc, někde ani to ne. Výrobce uvádí jako příklad třeba srovnání původní verze 1,6 SCe 4×4 Arctica a nové 1,6 Sce 4×4 Comfort (došlo jen ke změně názvu výbavového stupně). Rozdíl je pouhých tisíc korun – 356 900 vs. 357 900 Kč, novinka má ale navíc hlavové airbagy, podélně nastavitelný volant, elektromechanický posilovač řízení, automatické rozsvícení světel a elektricky ovládaná zadní okna. A důležité je podívat se i do cen dalších nákladů na další provoz. V době uzávěrky importér nabízel třeba prodloužení záruky na 5 let a po tu dobu všechny předepsané servisní prohlídky za pouhých 14 990 korun.

Martin Šidlák 

Technické údaje: Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW 4×4
Cena:     421 900 Kč
MOTOR   
Charakteristika:     řadový naftový čtyřválec
Maximální výkon:     80 kW/ 4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     260 Nm/ 1750 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     169 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     12,4 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombi):     4,7/4,8/4,7 l/100 km
Emise CO2:     123 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4341/1804/1682 mm
Rozvor:     2676 mm
Objem zavazadlového prostoru:     467 l
Pohotovostní hmotnost:     1320 kg

Srovnání Dacie Duster s konkurencí najdete zde.