Nové diesely jsou stejně čisté jako benzinové motory

Řada dnešních moderních naftových automobilů vypouští v reálném světě méně emisí NOx, než nařizují limity normy Euro 6, a to i při testování v reálném provozu, tvrdí analýza společnosti Emissions Analytics.

 

Zpráva ukazuje, jak dramatický je rozdíl mezi staršími a nejnovějšími naftovými motory. Zatímco u 10 procent těch nejhorších naměřila analýza až 911 mg NOx na kilometr, u 10 procent nejlepších naopak pouze 61 mg/km. Zajímavé je, že u agregátů, které splňují normu Euro 5 a Euro 6, analýza zjistila, že 10 procent nejlepších dieselových agregátů produkuje o 46 procent méně NOx než 10 % nejhorších benzinových vozů. Analýza bohužel neuvádí konkrétní modely, kterých se to týká.
Nick Molden, generální ředitel a zakladatel společnosti Emissions Analytics, k tomu uvedl: „Nejúčinnější dieselové motory se stále zlepšují, zatímco některé z těch nejhorších zůstávají na trhu, což ve výsledku vytváří větší zmatek a nejistotu mezi spotřebiteli. V důsledku toho klesá prodej motorové nafty a města či vlády začínají nadměrně regulovat dieselová auta, aniž k tomu mají relevantní důkazy. Motoristé, kteří si koupili opravdu čisté diesely, spolu s výrobci, kteří je vyrobili, trpí důsledky obecného zmatku a ztráty důvěry.“
Emise oxidu dusíku NOx jsou nyní považovány za hlavního nepřítele zdraví při provozu osobních automobilů. Německá Federální agentura pro životní prostředí například v březnu uvedla, že ročně jen v této zemi kvůli NOx předčasně zemře 6000 lidí.
Martin Šidlák
Foto: Pixabay