CNG – Zkušenost firem velí – kdo jednou zkusí, nechce jinak

České firmy věří CNG. Udělali jsme průzkum mezi padesátkou z nich a výsledek je evidentní. Kdo vsadil ve svém fleetu na zemní plyn, při obnově vozového parku v tomto trendu bude pokračovat. I když… najdou se i výjimky, které potvrzují pravdilo.

Zájem o zemní plyn do aut roste. Na tento fakt poukazuje kromě hlasů z firem a řada dalších aspektů. Na trh se blíží nové modely, lepší technologie, prodej zemního plynu se rok od roku zvyšuje a stejně tak i počet objednaných aut. Jen vloni jich na našich silnicích přibylo přes 4000, celkem jich jezdí skoro 20 000. A vytočeno bylo podle statistiky Českého plynárenského svazu za loňský rok více než 67,6 milionů metrů krychlových CNG, což značí meziroční 14% nárůst. A lepší se i podmínky, v českém prostředí už funguje více  než 170 veřejných plnicích stanic, které mají nejhojnější zastoupení kromě Prahy ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Česká republika se tak po Německu a Itálii řadí mezi země s nejhustší sítí plniček CNG. Jediná bolest ale přetrvává. Je jí i nadále omezený vjezd do podzemních garáží.

Nízké náklady
Otázkou, která nás ale zajímala bylo, jaká je opravdová zkušenost firem, které na pohon CNG ve svém vozovém parku vsadily. Opravdu je provoz tak ekonomický, že při obnově znovu vsadí na zemní plyn? Vrátí se počáteční investice v nákladech na provoz? A jaké jsou další důvody, proč na CNG vsadit, případně se mu vyhnout? Výsledky našeho průzkumu ukazují, že kdo na vozy s pohonem CNG ve své firmě vsadil, nechce do budoucna už jinak. „Aktuálně máme ve flotile 24 vozů Škoda Octavia Combi G-TEC. Pro jejich nákup jsme se rozhodli kvůli ekologii a nízkým provozním nákladům. Aktuálně máme objednaných dalších šest vozů a přemýšlíme o dalších oblastech využití, tedy navýšení jejich počtu. Jsme s nimi velice spokojeni a těšíme se na modernizaci modelu s větší nádrž na CNG,“ hovoří o své zkušenosti Milan Dobiáš, správce vozového parku společnosti Penny Market. Důvody sázky na CNG jsou veskrze shodné i u dalších respondentů. Patří mezi ně v první řadě nízké náklady na každý ujetý kilometr, u velké většiny z oslovených firem i nízké emise a menšinově i velký kumulovaný dojezd bivalentního pohonu. „Vozidla na CNG pohon ve flotile máme a používáme. Důvodem k jejich pořízení byl ekologický provoz a nižší provozní náklady. V tuto chvíli provozujeme sedm vozidel Škoda Octavia G-TEC, se kterými jsme maximálně spokojeni a v současné době objednáváme další, shoduje se s předchozím komentářem Luboš Pfeffer ze společnosti LB Cemix. O nákupu dalších „plynových“ aut v tomto roce mají i další z námi oslovených firem. „S provozem octavií G-TEC jsme ve firmě spokojeni, úspora je znatelná – 1 km za 1 Kč. Při letošní obměně parku opět nakoupíme GTechy,“ svěřuje se Flotile Pavel Soukup z AGRO Brno-Tuřany. „V letošním roce plánujeme nákup přibližně deseti vozidel s pohonem na zemní plyn. Pravděpodobně půjde znovu o model Škoda Octavia. Vzhledem k dosud dobrým zkušenostem nemáme důvod na CNG znovu nevsadit,“ přidává i Petr Novák, vedoucí technické správy ASKO a.s.


ČTĚTE TAKÉ: Ibiza bude dalším Seatem na CNG, výrobce chystá i plynovou Aronu


 
Výčtu nevýhod dominuje již zmíněné omezení vjezdu do podzemních parkovišť. Zcela ovšem vymizely stížnosti na řídkou síť plnicích stanic. Řada firem ovšem přistoupila i na variantu vybudování vlastní plnicí stanice. Ať už soukromé, tak výjimečně i veřejné. „Téměř 100 % našich firemních vozidel jezdí na zemní plyn. Pro pořízení jsme se rozhodli jednak kvůli nízkým provozním nákladům, jednak také protože jsme výrobcem technologií pro plnění CNG vozidel. V areálu firmy provozujeme veřejnou stanici pro plnění CNG. Společně s dceřinnou společností Adast Engineering provozujeme vozy značek Škoda, Fiat a VW. S vozy jsme velmi spokojeni a obměna bude jistě znovu pouze za vozy CNG,“ hodnotí aktivity ve svém vozovém parku Lucie Odehnalová ze společnosti Adast Systems.
Mezi oslovenými se ale najdou i výjimky. „Ano, vsadily jsme na pohon CNG, máme ho na čtyřech nákladních vozech značky Iveco Daily již 5 let. Šli jsme do toho převážně s vidinou úspory nákladů na dopravu. Bohužel musím konstatovat, že po zkušenostech s tímto pohonem všechny vozy postupně prodáme a přejdeme opět na naftu. V prvním roce provozu vozidel CNG bylo vše bez problémů, úspora byla znatelná. Po dvou až třech letech se ale nároky na servis vozidel značně zvedly, spolehlivost vozů byla velmi chatrná a do toho přišlo neustálé řešení specifických závad. Auta místo aby jezdila a vydělávala, tak stojí neustále v servisu. Za nás už tedy ne,“ svěřil se se svou špatnou zkušeností s užitkovými vozy Šlechtislav Aulický, ředitel logistiky ve firmě Poprokan.

PSALI JSME:

Škodovky vymění diesel za CNG, na plyn možná pojede i nějaké SUV

Prodeje ojetých CNG vozů výrazně rostou

Nabídka vozů na CNG roste. Zemní plyn pohání nově i Audi A4 a A5