Policie obmění 2500 vozů. O vítězi rozhodne i „reálná spotřeba“. Jak ji policie bude zkoumat?

Policie ČR vypsala obří tendr na dodávku 2500 nových osobních vozů. Chce jednoho dodavatele, připraveno má až dvě a čtvrt miliardy.

 

Čeští policisté dlouhodobě jezdí především vozy Škoda Octavia, jen v několika menších tendrech uspěla značka Hyundai, případně Volkswagen s Transportery a Passaty. Octavie už ale postupně dosluhují a přišel čas na jejich postupnou výměnu, ke které má dojít v letech 2018-2021. Začalo proto hledání dodavatele.
Policie ČR chce, aby vozy dodal jediný dodavatel, což má svou logiku kvůli servisu, náhradním dílům apod. Poptávka na celkem 2500 vozů obsahuje především 800 sedanů či hatchbacků a 500 kombíků s výkonem motoru nejméně 130 kW. Celkem 450 sedanů či hatchbacků a 750 kombíků může být s výkonem nejméně 100 kW. Technická specifikace sice používá slovo „sedan“, ale v podrobnějším popisu požaduje karoserii „5 dveřová (zadní dveře, víko včetně zadního okna, zasahující až ke střeše)“, takže jde nikoli o sedany, ale o hatchbacky či liftbacky. Všechna tato auta mají mít pohon buď předních nebo všech kol a benzinový motor. Výrazně menší část vozového parku má být na naftu – konkrétně 200 hatchbacků a 150 kombíků. Zbytek poptávaných vozů jsou benzinové varianty s menším výkonem.
Na zakázku je v rozpočtu připraveno 2,25 miliardy korun. Nabídková cena bude ale tvořit pouze 35 % v hodnocení výsledků výběrového řízení. Stejnou váhu bude mít i „reálná spotřeba testovaných vozidel“. Po 7,5 % v hodnocení připadne na cenu servisních prací a cenu náhradních dílů. 5 procent na cenu vybavení servisů a 10 procent na jízdní vlastnosti.  Nabídky můžou zájemci posílat do 10. května.
Zajímavé je kritérium reálné spotřeby. Jak ji bude policie hodnotit? „Nezávislými odborníky bude proveden praktický test spotřeby,“ praví dokumentace. „Zjištění reálné spotřeby paliva při provedeném testu bude určeno pomocí průměru údaje palubního počítače (jeho odchylka se od skutečné spotřeby běžně pohybuje do 8%) a dotankování do plné nádrže před a po zkoušce (první automatické přerušení (ukončení) tankování). Testovací okruh bude zvolen tak, aby zahrnoval přibližně stejný podíl městského provozu, dálnic a silnic první a druhé třídy. Dynamická zkušební jízda bude provedena v rámci pravidel silničního provozu. Pro zamezení subjektivního i různého objektivního (například změna počasí či hustoty provozu) vlivu na spotřebu pojedou všechna zkoušená vozidla současně v „koloně“, řidiči se budou ve vozidlech v pravidelných intervalech střídat a při jízdě „v koloně“ bude probíhat i střídání na pozicích.“

Martin Šidlák